فعالبت سازمان های مردم نهاد سلامت جمعیت و خانواده

سیاست های جمعیتی یکی از محورهای مهم وزارت بهداشت

شاخص رشد جمعیت و نرخ کلی باروری به عنوان دو شاخص متمایز در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:سازمان های مردم نهاد سلامت در ارتباط با جمعیت و خانواده فعال شدند.

لطفی افزود:در حال حاضر جمعیت و سیاست های جمعیتی یکی از محورهای مهم وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآورشد: در راستای ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری یکی از مهمترین بندهای آن حفظ حد جانشینی که عدد دو و یک دهم است را در نظر گرفتیم.

 وی بیان کرد: خوشبختانه کشور حرکت های خوبی را در چند سال اخیر شروع کرده و به این عدد نزدیک شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه استان یزد از این عدد گذشته است عنوان کرد: در حال حاضر شاخص های کلی دو و شش دهم است و برخی شهرستانها از جمله بافق، میبد و اشکذر در جایگاه جلوتر از دیگر شهرستان های استان قرار دارند.

وی ادامه داد: بقیه نقاط استان نیز حرکتهای خوبی را در این زمینه آغاز کرده اند و در مجموع شاخص رشد جمعیت و نرخ کلی باروری به عنوان دو شاخص متمایز در نظر گرفته شده است.

لطفی خاطر نشان کرد : موالید زنده استان طی ۴ سال گذشته از بیست و یک هزار و پانصد به ۲۸ هزار رسیده است.

وی یادآور شد: موالید یا مولدین زنده نشان دهنده ی روند خوب افزایش جمعیت است اما از سوی دیگر آمار ازدواج ها کاهش و طلاق ها افزایش یافته است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین از وجود ۱۱ مرکز مشاوره در استان خبر داد و گفت : اخیرا به دلیل افزایش طلاق باید مشاورهای قبل و بعد از ازدواج با شدت بیشتری ادامه پیدا کند و زوجین با مراجعه مراکز می توانند اموزش های لازم را فرا گیرند.

لطفی ارائه کتاب و سی دی آموزشی اکانت اینترنتی را به متقاضیان ازدواج از دیگر عملکرد مراکز بهداشتی استان عنوان و یادآور شد: ۹۳ درصد از زوجین از این وسایل آموزشی استفاده می کنند و تاثیر آن در دراز مدت نمایان می شود.

 وی با اشاره به اینکه این برنامه از دو سال پبش شروع شده است اظهار داشت: عناصر تاثیرگذار اجتماع از جمله روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان و معلمین می توانند در این امر کمک کار باشند.

کارگاه کشوری آموزش ها و خدمات هنگام و پس از ازدواج که به مدت دو روز با حضور پزشکان و کارشناسان مشاور ازدواج در بافق برگزار شد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار