استاندار خراسان رضوی از اعضای شورای اسلامی شهر و استان خواست تا مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در گردهمایی اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستای استان با گرامیداشت هفته ملی شوراهای اسلامی افزود: مسئله شورا چه از لحاظ نگاه دینی و ارزشی جایگاهی است که خداوند به آن امر کرده و پیامبر (ص) در مسائل مهم جامعه اسلام مشورت می‌کرد.

وی افزود: شورا‌ها و مشورت از لحاظ تفکرات جامعه جزو نگاه هایی است که درتمام نظام‌های سیاسی جوامع مورد تاکید است.

استاندار خراسان رضوی گفت:نگاه به مسئله شورا و مشورت در اداره همه جامعه‌ها وجود دارد، اما جامع ترین، کامل‌ترین و متعالی‌ترین نگاه به مشارکت مردم در نظام مردم سالاری دینی است که بسیاری در اصل‌های قانون اساسی به این جایگاه مهم توجه شده است.

رشیدیان افزود:تاکنون چهاردوره از شورا‌ها را تجربه کرده ایم که هر دوره از شورا‌ها تکمیل کننده و توسعه دهنده نقش و جایگاه شورا‌ها نسبت به دوره قبل بوده است.

وی گفت: در نظام مردم سالاری دینی نظام بدون مردم معنا ندارد و نظام مردم‌سالاری دینی مشروعیت و مقبولیت را در کنار مردم به دست آورده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید در این نظام بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت مردم که بزرگترین اتکاء جامعه بعد از اتکاء به خداوند است، در حوزه پیشرفت و رفاه و عدالت استفاده کنی، افزود:حضور مردم حلال مشکلات است و باید دانست شورا‌ها نمادی از ظرفیتی است که مشارکت مردم را فراهم می‌کنند.

رشیدیان تصریح کرد: شورا‌ها می‌تواند ظرفیت و پتانسیل مردم در کنار دستگاه‌های اجرایی را به منصه ظهور برساند.

وی گفت: از آفت‌های که در شورا‌ها ممکن است ایجاد شود جناح زدگی و سیاست زدگی افراطی است که با وجود اینکه اعضای شورا عناصر سیاسی هستند و بر اساس نگاه سیاسی و دینی عضو شورا شده اند، اما باید از هرگونه سوگیری جناحی، قومی قبیله‌ای پرهیز کنند.

استاندارد اسان رضوی افزود: جناح گیری می‌تواند در بهره گیری از ظرفیت اجرایی تاثیر گذاری منفی داشته باشد چرا که هر عضوی از شورا اگر سمت جناح خاصی را بگیرد ظرفیت بخش دیگر جامعه را از دست خواهد داد.

رشیدیان افزود: یکی از غفلت‌های تاریخی شورا‌ها بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی است و باید همه ما به آسیب‌های اجتماعی توجه جدی کنیم و فقط به فکر ساخت و ساز شهر‌ها نباشیم چرا که شهر از انسان‌ها تشکیل شده و اگر به زندگی انسان‌ها و آسیب‌ها و تهدیدات توجه نداشته باشیم، جامعه ما منطبق بر جامعه اسلامی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه شورا‌ها و نظام اجرایی مکمل هم هستند و باید نقش تعیین کننده همدیگر را توجه داشته باشند و اگر در تقابل قرار گیرند، آسیب جدی است، تصریح کرد: باید نگاه تکمیل کننده و انسجام دهنده شورا و دستگاه‌های اجرایی توسعه پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: باید در جهت رشد و پیشرفت اهداف به مسائلی مانند رفاه، آسایش، توسعه نظام شهری و روستایی، عدالت اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی توجه کرد.

رشیدیان افزود: امسال باید همکاری شورا‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق خوشه‌های تولید با توجه به مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی درشهر‌ها و روستا‌ها برای اجرایی شدن اشتغال بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹۰ هزار بیکار داریم که امسال به ۳۲۰ هزار نفر می‌رسد که ۴۸ درصد این افراد با تحصیلات عالیه هستند، گفت: نباید تصور شود که قوه مجریه به تنهایی می‌تواند ظرفیت کار را ایجاد کند بلکه باید از ظرفیت بخش‌های عمومی، خصوصی و حتی جذب سرمایه گذاری‌های خارجی برای طرح‌های توسعه اقتصادی استفاده کنیم تا با بسیج عمومی ظرفیت و زمینه برای اشتغال ایجاد کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به زلزله‌های اخیر افزود: باید بپذیریم شهرهای ما روی گسل‌های زلزله خیز ساخته شده است و باید با مناسب‌سازی و مقاوم‌سازی توجه جدی کنیم که با استفاده از تسهیلات و طرفیت‌ها خانه‌های امنی بسازیم.

رشیدیان گفت: همه ما باید سعی کنیم طبق منویات رهبری مشارکت حداکثری شکل گیرد چرا که حضور مردم در پای صندوق‌های رای فراتر از هر سلیقه و جناحی پیام مهمی برای نظام دارد.

وی تصریح کرد:باید مردم را به حضور حداکثری دعوت کنیم و رعایت قانون و مر قانون وظیفه و تکلیف همه ماست و باید نسبت به رعایت آن حساس‌تر باشیم و با رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی انتخابات پرشور، شفاف، قانونمند و با مشارکت حداکثری برگزار کنیم.

انتهای پیام// ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.