شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه (س) میزبان دلدادگان و عاشقان مکتب اهل بیت (ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای شرکت در جشن‌ها و آیین‌های اعیاد شعبانیه در این شهر حضور پیدا کرده و این ولادت با برکت را گرامی می‌دارند.

قم در سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع) غرق در نور و سرور است
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه (س) میزبان دلدادگان و عاشقان مکتب اهل بیت (ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای شرکت در جشن‌ها و آیین‌های اعیاد شعبانیه در این شهر حضور پیدا کرده و این ولادت با برکت را گرامی می‌دارند.
 
آیین‌های ویژه جشن و سرور اعیاد شعبانیه در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید و دیگر اماکن متبرکه با مولودی خوانی مداحان اهل بیت (ع) برای زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) برگزار شد و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) چراغانی شده و شیفتگان مکتب نبوی (ص) با برپایی ایستگاه هایی صلواتی از مجاوران و زائران این شهر مقدس پذیرایی کرده و این روز را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
 
امروز نیز رواق ها، صحن‌ها و شبستان‌های حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با برگزاری آیین‌های مختلف، مملو از عاشقانی است که دل‌های خویش را به مضجع شریفش گره زده و این روز مبارک را به کریمه اهل بیت (ع) تبریک می‌گویند.
 
حضور قشرهای مختلف مردم از جمله پیر و جوان، مادران به همراه کودکان، طلبه‌های ایرانی و خارجی و برگزاری آیین‌های جشن و سرور و ادای احترام به شیوه سنتی توسط مسلمانان خارجی مقیم قم از جلوه‌های این مراسم معنوی در سالروز میلاد قمر بنی هاشم (ع) است.
 
نمازگزاران و مردم متدین نیز با حضور در مسجد مقدس جمکران آمده اند تا این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان (عج) تبریک عرض کنند. سخنرانان نیز در خصوص فضائل و ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی حضرت عباس (ع) و رشادت هایش در واقعه کربلا سخنرانی کردند.
 
حضرت عباس (ع) در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه و خانه حضرت علی (ع) پیشوای اول شیعیان و ام البنین چشم به جهان گشود و به کنیه ابوالفضل، لقب قمر بنی هاشم، باب الحوائج، طیار، اطلس و سقا معروف شد.
 
ایشان در روزهای کودکی از مکتب اهل بیت (ع) پدر گرانقدرش و برادرانش امام حسن و امام حسین (ع) درس معرفت، ایمان، دانایی و کمال، گفتار و رفتار الهی، دانش و بینش را آموخت و از مقام والای علمی برخوردار شد.
 
استعداد ذاتی و تربیت خانوادگی او سبب شد که در کمالات اخلاقی و معنوی، پا به پای رشد جسمانی و نیرومندی عضلانی، پیش برود و جوانی کامل، ممتاز و شایسته گردد. وی نه تن‌ها در فصاحت و زیبا سخن گفتن چهره‌ای شناخته شده بود بلکه در خرد و فضایل انسانی از برترین جوانان دوران خود بود و در برخی از جنگ‌ها شرکت داشته و با آن که زیاد اجازه جهاد به او داده نمی‌شد، ولی درهمان نوجوانی حریف قهرمانان نامی عرب بوده است.
 
حضرت عباس (ع) درهمه دوران زندگی اش، همراه پدر و برادرانش امام حسن و امام حسین (ع) بود. او جوانی خود را صرف خدمت به امام حسین (ع) کرد و در واقعه کربلا لحظه‌ای از این امام بزرگوار جدا نشد و به رشادت پرداخت.
 
ایشان هم رکاب با سیدالشهدا (ع) به میدان رفت و با سپاه یزید جنگید. عباس، مظهر ایثار و وفاداری و گذشت بود. وقتی علمدار کربلا از امام حسین (ع) اذن میدان طلبید حضرت از او خواست که برای کودکان تشنه و خیمه‏‌های بی ‏آب، آب تهیه کند. وی نیز به فرات رفت و وقتی وارد فرات شد، با آنکه تشنه بود، اما بخاطر تشنگی برادرش حسین (ع) و خاندانش آب نخورد و مشک آب را پر کرد.
 
در بازگشت به خیمه‏‌ها با سپاه دشمن که فرات را در محاصره داشتند درگیر شد و دستهایش قطع گردید و به شهادت رسید، هنگامی که حضرت عباس (ع) از اسب بر روی زمین افتاد، امام حسین (ع) فرمودند: «اکنون پشتم شکست و چاره ام کم شد».
 
این جمله بیانگر اهمیت حضرت عباس (ع) ونقش او در پشتیبانی از امام حسین (ع) است.
 
پیکر پاک حضرت عباس (ع) در کربلا به خاک سپرده شد و اینک آرامگاه ایشان در نزدیکی بارگاه امام حسین (ع) زیارتگاه دوستداران آن حضرت است و فاصله میان این دو بارگاه، بین الحرمین نامیده می‌شود.
 
سالروز ولادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) به منظور پاسداشت و بزرگداشت مقام جانبازان هشت سال دفاع مقدس، به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار