طراحی سلول‌های انسولین ساز ا توسط محققان ایرانی/ طراحی واکسن ضدسرطان در کشور

سلول‌های انسولین ساز و سلول‌های شبیه بتا پانکراس که قدرت تولید انسولین را دارد توسط محققان ایرانی در مرحله آزمایشگاهی طراحی و تولید شد.

طراحی سلول‌های انسولین ساز ا توسط محققان ایرانی/ طراحی واکسن ضدسرطان در کشور
سیداحمد آل یاسین متخصص ژنتیک پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: ما در ارتباط با درمان دیابت، سلول‌های انسولین سازی تولید کرده‌ایم که این سلول‌ها می‌تواند برای درمان دیابت استفاده شود.

وی افزود: ما این سلول‌ها را روی حیوانات آزمایشگاهی تست کردیم که بسیار خوب پاسخ گرفتیم و در نظر داریم که این سلول‌ها با همکاری مسئولین روی افراد بیمارهم بررسی شود، ولی تاکنون این موضوع در حد طرح باقی مانده است.

آل یاسین افزود: ایران در زمینه ساخت سلول‌های بنیادی در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته است و در این میان سلول‌های انسولین سازی که ما روی آن کار کرده‌ایم از بهترین نوع بوده و در حال حاضر یک سری از افراد و همکاران در این زمینه و در مورد سایر سلول‌های بنیادی خوب کار می‌کنند.

وی گفت: سلول‌های انسولین سازی که ساخته‌ایم بهترین واکنش را روی حیوان آزمایشگاهی داشته است به این صورت که در ابتدا حیوان آزمایشگاهی را با ترزیق یک سری دارو‌ها دیابتیک کرده و از این طریق پانکراس بتا ساز را از بین می‌بردیم و بعد از اینکه سلول‌های بتا از بین رفت قند خون حیوان بالا رفته و در مرحله بعد ما سلول‌های انسولین سازی را که طراحی کرده بودیم را به حیوان تزریق می‌کردیم که خوشبختانه باید گفت که این آزمایش‌ها با موفقیت انجام شده و در فاز آزمایشگاهی باقی مانده است.

آل یاسین که اولین طراح سلول‌های انسولین ساز و سلول‌های شبیه بتا پانکراس است، افزود: این سلول‌ها قدرت تولید انسولین را دارد و با کمک این سلول‌ها میزان گلوکز خون را تشخیص داده و بر اساس آن انسولین تولید می‌شود که متاسفانه در حال حاضر به خاطر مشکلاتی که به وجود آمده جلوی تولید این سلول‌ها گرفته شده است در حالی که این سلول‌ها می‌تواند کمک شایانی به افراد بیمار دیابتی بکند.

آل یاسین گفت: برای اولین بار ما در دنیا سلول‌هایی ساختیم که به هیچ عنوان دستکاری ژنتیکی نشده بودنداین کار برای اولین بار هم در ایران وهم در دنیا انجام شد که به صورت مقاله هایی هم چاپ شد این کار به حدی کار بزرگی بود که کسی باور نداشت که این کار انجام شده حتی در صورتی هم که مقاله هایمان در سه مقاله ISI هم چاپ کردیم.

وی در مورد واکسن ضد سرطان تصریح کرد: ما در حال حاضر روی واکسنی کار می‌کنیم که اگر افراد این واکسن را تزریق کنند دیگر سرطان نخواهند گرفت و یا اینکه اگر سرطان هم داشته باشند خوب می‌شوند و دیگر درگیر بیماری سرطان نخواهند شد البته این کار در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه هم به موفقیت‌هایی برسیم.

آل یاسین گفت: در حال حاضر ما سالیانه شاهد آمار بالایی از سرطان‌ها هستیم و در نظر داریم روی پیشگیری، درمان و پیش آگاهی سرطان برنامه‌هایی را به جامعه اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: در زمینه پیش آگاهی می‌توانیم از طریق آزمایش از افرادی که مستعد سرطان هستند یعنی افرادی که در بین افراد نزدیک خانواده خود کسی را دارند که درگیر این بیماری است و یا از افرادی که والدینشان این بیماری را دارند آزمایش گرفته شود تا این افراد شناسایی و تعیین شود که این افراد تا چه میزان در معرض بیماری سرطان قرار دارند.

آل یاسین پیش آگاهی سرطان‌های مختلف را زمینه ساز ارتقاء سلامت، زمینه ساز کاهش هزینه‌های درمان و هزینه‌های روانی خانواده‌ها و نظام سلامت عنوان کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار