سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به تأمین اعتبار برای احداث سرویس های بهداشتی مدارس عشایری با هماهنگی آموزش و پرورش خوزستان حداکثر طی یک برنامه زمانبندی دو ساله اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ علیرحم کریمی ،مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نسبت به برنامه ریزی برای تحویل پروژه های اجرا شده توسط اداره کل امورعشایر به شرکت آبفای روستایی اقدام و ضمن رفع موانع موجود، ترتیبی اتخاذ تا حداکثر طی یک برنامه زمانبندی کوتاه مدت تأسیسات مذکور به آب و فاضلاب روستایی واگذار شود .

وی افزود: باید برنامه های راهبردی عشایر استان در افق ۱۴۰۴ توسط سازمان برنامه و بودجه برای تصویب در شورای برنامه ریزی مطرح شود.

کریمی با اشاره به لزوم اقدام کلیه دستگاه های اجرایی استان نسبت به اعلام مسائل و مشکلات خود در زمینه خدمات رسانی در حوزه های عشایر به دبیرخانه شورا بیان کرد: ضمن بررسی مشکلات در کمیسیون های شورای عشایری برای بررسی نهایی و اخذ تصمیم در شورای عشایری مطرح می شود.

وی در ادامه توضیح داد: باید راههای احداث شده توسط امور عشایر در مناطق دارای کد روستایی برای تحویل به راه و شهرسازی و همچنین بررسی طرح هادی کانون های بالای ۵۰ خانوار عشایری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کمیسیون اقتصادی و عمرانی شورای عشایری استان و با دعوت از دستگاه های ذیربط بررسی و نتیجه برای پیگیری های بعدی به دبیرخانه شورا اعلام شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهار کرد: مشکلات فرهنگی و اجتماعی عشایر از جمله برخورداری از پوشش رسانه ملی، بهداشتی و درمانی، تجهیز و راه اندازی مساجد و خانه های عالم، ایجاد کتابخانه های ثابت و سیار، همچنین پوشش اورژانس هوایی در کانون های اسکان عشایر در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عشایری و با دعوت از دستگاه های ذیربط بررسی و نتیجه برای طرح، تصویب و اقدام به کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان ارجاع شود.

وی با اشاره به بررسی ویژه مشکلات تحصیلی و آموزشی دانش آموزان عشایری در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عشایری گفت: پیشنهادات و راهکارها برای طرح در شورای آموزش و پرورش خوزستان به دبیرخانه شورای مذکور ارجاع و دبیرخانه مذکور با اولویت نسبت به طرح و اخذ تصمیم در جلسه شورای آموزش و پرورش اقدام کند..

کریمی بیان کرد: شورای عشایری استان هر سال، دو بار به ریاست استاندار و شوراهای عشایری شهرستان به ریاست فرمانداران هر سه ماه یک بار برای پیگیری و رفع مشکلات عشایر تشکیل و نتایج اقدامات به دبیرخانه شورای عشایری استان ارسال شود.

وی در ادامه افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مدیرکل بحران استان نسبت به پیگیری، تأمین، تصویب و تخصیص اعتبار به اداره کل عشایر برای بازسازی زیرساخت های عشایری خسارت دیده بر اثر سیل فروردین ماه سال های ۹۴ و ۹۵ اقدام لازم را انجام دهد.

مدیر کل امور عشایر خوزستان توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه نسبت به مؤظف کردن دستگاههای اجرایی استان در خصوص اختصاص بخشی از اعتبارات سالانه خود به ارائه خدمات در حوزه های عشایری اقدام و دستگاه های اجرایی باید گزارش عملکرد فعالیت های خود را هر ۶ ماه یک بار برای طرح در شورای عشایری استان به دبیرخانه شورا ارسال کنند.

کریمی با اشاره به اینکه در کوچ های درون استانی پنج کیلومتر کوتاه ترین مسیر کوچ و ۲۰۰ کیلومتر نیز طولانی ترین مسیر است اظهار کرد: از جمعیت ۲۳ هزار خانواری حدود ۶ هزار و ۳۰۰ خانوار به شمال استان خوزستان کوچ می کنند. ۱۶ هزار و ۹۰۰ خانوار نیز به هفت استان کهگیلویه و بویراحمر، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام می روند و یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار این زیست بوم قابل تردد آنها است که از ۹ زیست بوم، ۵ زیست بوم درون استانی است. ۳۵ درصد عشایر، سنتی (عشایر و دام ها بدون ماشین منتقل می شود)، ۳۳ درصد نیمه سنتی (دام پیاده و خانوار با ماشین) و ۳۹ درصد کاملا با ماشین تردد می کنند.

وی افزود: در شهرستان ایذه و مخصوصا سد کارون سه به دلیل نبود پل و نداشتن کنارگذر برای عبور عشایر با وجود اینکه مسیر کوچ خود آنها هستند، دچار مشکل شده ایم و سالانه تلفات هم داریم..

مدیر کل امور عشایر خوزستان بیان کرد: از همه دستگاه ها تقاضا داریم تا خدمات مورد نیاز را به عشایر ارائه دهند. به عنوان نمونه هلال احمر کارهای بسیاری را در حوزه درمانی ـ بهداشتی و حتی هنگام کوچ برای عشایر انجام داده اند.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.