رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مکانیزاسیون کشاورزی در استان اردبیل پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی در نخستین جلسه ستاد برداشت غلات و کلزای استان اردبیل اظهار کرد: در سال زراعی جاری 299 هزار و 400 هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی استان به زیرکشت گندم آبی و دیم رفته است که پیش‌بینی می‌کنیم از این میزان سطح زیرکشت از نظر آماری راندمان، بیش از 664 هزار تن گندم برداشت کنیم.

وی با اشاره به میزان عملکرد گندم آبی و دیم در استان افزود: متوسط عملکرد گندم آبی در استان چهار هزار و 448 کیلوگرم در هکتار و در اراضی دیم یک هزار و 546 کیلوگیرم در هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری میزان خرید گندم به بیش از 530 هزار تن برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص آمار سطح زیرکشت و پیش‌بینی عملکرد زارعت جو در سال جدید بیان کرد: در مجموع 87 هزار هکتار از اراضی مستعد استان به زیر کشت جو رفته و متوسط عملکرد مزارع آبی نیز سه هزار و 431 کیلوگرم در هکتار و اراضی دیم یک هزار و 401 کیلوگرم در هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم امسال 167 هزار تن خرید جو داشته باشیم.

سروی در خصوص وضعیت ناوگان برداشت غلات در استان بیان کرد: در سال 95 افزون بر 50 میلیارد تومان تسهیلات خرید مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده و افزایش ماشین‌آلات کشاورزی و به خصوص کمباینهای مجهز برداشت عملاً سبب افزایش راندمان تولید شده است.

وی اظهار کرد: اصلاح و معرفی ارقام با تولید بالا و مقاوم به آفات و امراض توسط محققین استان، اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی و رعایت اصول تغذیه گیاهی اقداماتی اساسی در افزایش تولید گندم در استان بوده و ناوگان مکانیزاسیون برداشت استان یکی از ناوگانهای مجهز و مطرح کشور است که در این راستا علاوه بر برداشت کامل غلات و سایر محصولات استان سالانه به بیش از هشت استان دیگر نیز در امر برداشت مساعدت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود:‌ در حال حاضر تعداد کمباین های موجود استان یک هزار و 323 دستگاه است که پس از اخذ معاینه فنی و رفع ایرادات احتمالی برداشت مکانیزه را به بهترین نحو ممکن با نظارت کارشناسان و مهندسین ناظر برداشت انجام خواهند داد و نظارت دقیقی نیز بر کمباینهای مهاجر نیز در این زمینه اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.