شوراهای اسلامی به عنوان پارلمان های محلی از پتانسیل بالایی در تصمیم گیری و مدیریت شهری برخوردار بوده و افرادی که به این محل راه می یابند باید تعهد و تخصص و آگاهی لازم در امور شهری را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، منتخبان شورای شهر باید افرادی باشند که از دل مردم برخاسته و مشکلات آنها را دیده و درک کرده باشند و بعد از انتخاب و راه یافتن به شورا به عنوان یک فرد مدیر و مدبر و موثر در بدنه شورای شهر گرهی از مشکلات مردم و شهر بگشایند.

تخصص و تعهد شرط لازم برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا

در دوره های اخیر نوعی بیماری ثبت نام درانتخابات شوراها و سایر انتخابات در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده و چهره هایی از قبیل هنرمندان،ورزشکاران که چهره های مشهور در سطح کشور و حتی جهانی می باشند و در رشته فعالیت خود موفق عمل کرده اند؛ ممکن است در تصمیم گیری های شهری که آثار آن در زندگی اجتماعی تک تک افراد جامعه تاثیر گذار است عملکرد مناسبی نداشته باشند.

شوراهای اسلامی شهر از ارکان مهم تصمیم گیری شهری بوده و برای توسعه و آبادانی شهر نیازمند بدنه ای فعال و متخصص و کارآمد می باشد.

حال این سوال پیش می آید کاندیداهای انتخابات شورای شهر چه معیارهایی باید داشته باشند تا بعد از انتخاب و راه یافتن به شورا بتوانند از عهده چنین مسئولیت مهم برآیند؟

تخصص و تعهد شرط لازم برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا

اتاق فکر نیروی نخبه و متخصص لازمه موفقیت شورای شهر

یکی از کارشناسان علوم سیاسی در این رابطه بیان داشت: اداره شهری که به واسطه افزایش جمعیت و توسعه شهر نشینی با مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و رفاهی و... روبروست نیازمند اتاق فکر نیروی نخبه و متخصص است.

دکترصحرانورد اظهار داشت: این اتاق فکر نیروی نخبه، شورای شهر نیست چون شورای شهر صرفا تصمیم گیری سیاسی نمی کند بلکه بعضی اوقات وارد تصمیم سازی و بعضی مواقع هم وارد اجرا می شود بنابراین یکی از ویژگی های نامزد اصلح هم همین می تواند باشد که شعار تاسیس اتاق فکر در حوزه های مختلف را داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین کاندیداها می توانند ضمن تشکیل اتاق فکر و شناخت عمیق نسبت به مباحث برنامه ریزی محیطی شهری، اقدامی در خور نسبت به بهبود توسعه شهری انجام دهند امری که متاسفانه در اردبیل کمتر مشاهده شده است.

وی به مقوله کثرت کاندیدا و قلت کاندیدای متخصص در جامعه اشاره کرده و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر نوعی بیماری ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر و سایر انتخابات در بین افراد جامعه شیوع پیدا کرده و هر فرد با داشتن مدرک لیسانس برای کاندیداتوری شورای شهر ثبت نام می کند بدون انکه شرایط و معیارهای لازم راداشته باشند.

صحرانورد بیان داشت: فرهیختگان و دلسوزان جامعه باید با افراد توانمند و متخصصی که قصد ورود به رقابت انتخابات را ندارند وارد مذاکره شده و از آنها برای ورود به عرصه انتخابات دعوت کنند تا با شناساندن این چهره ها و تواناییهایشان به مردم، انتخاباتی توانمند وشورای شهری تخصص گرا و متعهد داشته باشیم.

وی گفت: واقعیت این است که کاندیداها، شهر و شورای را آنقدر آرمانی تصور می کنند که به محض حضور در این جمع یا پارلمان امکان تحقق وعده هایی که داده بودند برایشان ناممکن می شود که این امر به دلزدگی طرفداران و در نهایت ایجاد این فکر که نماینگان ناکارآمد بوده و وجودشان بی معنی است می انجامد.

این استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی با اشاره به تغییر 70درصد نمایندگان دوره قبل مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: دلیل این تغییر این است که نمایندگان در طول دوران نمایندگی شان وعده هایی خارج از حوزه مسئولیت یک نماینده داده بودند.

این کارشناس علوم سیاسی افزود: برای انتخاب شایسته افراد باید این نکته را به خاطر داشت که افرادی آگاه به ساختار و نیازهای شهر بوده و بر مبنای امکان سنجی شهر وعده و وعید های انتخاباتی بدهند.

صحرانورد تصریح کرد: افراد غیر متخصص که گرفتار منافع فردی و گروهی شده اند و نتوانسته اند بعد از حضور در پارلمان شورای شهر انتظارات شهروندان را برآورده کنند ناخواسته نوعی نگاه منفی به اعضای شورا و در انتها به خود شورا و نگاهی منفی به ناکارآمدی حضور و وجود شورا در بین مردم ایجاد خواهد شد.

تخصص و تعهد شرط لازم برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا

شعارهای تبلیغاتی، از حرف تا عمل

با پایان یافتن زمان ثبت نام و اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت شده، محفل های انتخاباتی کم کم در گوشه و کنار تشکیل و کاندیداها از برنامه ها و اهداف خود را برای مردم تشریح می کنند.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه در این باره معتقد است: اعضای شورای شهر برای مدتی که انتخاب می شوند باید فعالیت مثبتی در حیطه وظایف خود داشته باشند که متاسفانه چنین عملکرد مطلوبی از نمایندگان مشاهده نکرده ایم که این مورد تحت تاثیر عدم انتخاب منطقی و عاقلانه شهروندان آن جامعه است.

دکتر زبردست اظهار داشت:اگر افراد به سرنوشت سیاسی، اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی، عمران و آبادانی جامعه خود حساس بوده و خواستار توسعه همه جانبه شهر باشند انتخابی از روی آگاهی و منطق خواهند داشت.

وی افزود: در مرحله بعد باید ببینیم آیا شعارها و تبلیغات کاندیداها با فعالیت های مورد نظرشان تناسب دارد یا خیر؟در زمان تبلیغات انتخاباتی شاهد این هستیم که افراد خود را متخصص در چند حوزه و یا استاد دانشگاه معرفی می کنند ما به عنوان یک فرد آگاه باید بدانیم که فعالیت آموزشی این افراد با اهداف و برنامه هایشان هماهنگ است یا صرفا برای افزایش تعداد حوزه فعالیت خود این حرف ها را می زند.

کارشناس علوم اجتماعی ضمن تاکید بر رعایت قانون از سوی کاندیداها در زمان تبلیغات، به نقش فضای مجازی در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت:با توجه به گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و دسترسی طیف وسیعی از افراد به این شبکه ها برخی کاندیداها از این فرصت سوء استفاده کرده و اقدام به راه اندازی کانال ها و صفحه های شخصی و تبلیغات پیش از موعد می نمایند.

زبردست تصریح کرد: همین امر می تواند معیار خوبی برای عدم صلاحیت فرد باشد چرا که افرادی که ملزم به رعایت قانون نبوده و بلافاصله بعد از ثبت نام به صورت رسمی یا غیر رسمی اقدام به تبلیغات می نمایند، بعد از انتخاب شدن هم احتمال انجام فعالیت های غیرقانونی را دارند.

وی به آسیب هایی که اعضای غیر متخصص به بدنه شورا و در نتیجه به شهر وارد می کنند اشاره کرد و بیان داشت: تصمیم گیری های شورا به صورت انفرادی نبوده و هر کدام از اعضا به عنوان تیمی که تکمیل کننده هم بوده و هر کدام باید تخصص های لازم برای اداره شهر را داشته باشند و متناسب با همین امر تصمیم درست و منطقی را برای شهر بگیرند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر عمران و آبادانی شهر در دوره های قبل تحقق نیافته، نشان دهنده مشکل عمده در بین اعضای شورا است که نمی توانند به توافق برسند و نمی توان انتظار توافق بین تصمیم گیری های مختلف را در بین آن ها داشت که این امر باعث به وجود آمدن اختلاف و دودستگی در بین اعضای شورا می شود که ما تبعات این اختلاف و دو دستگی در شورای شهر اردبیل را در عزل و نصب شهردار و یا تصمیم گیری برای یک پروژه شاهد بودیم و و این مساله ای است که ما از ابتدای انتخاب در نظر نگرفته ایم.

علی نظر زاده دانشجویی 28 ساله است که می گوید: ما می بینیم افرادی که تخصص در حوزه شهری را ندارند در انتخابات شرکت کرده و این نهاد را بیشتر سیاسی کرده اند تا یک نهاد سازنده و اجرایی.

این دانشجوی جوان ادامه می دهد: به نظر من اصلا این نهاد سیاسی نیست و نباید سیاسی کاری در این نهاد وجود داشته باشد و هرکس با هر فکر و عقیده ای آمده باشد باید مهمترین انگیزه اش خدمت دلسوزلانه به مردم باشد.

کریم یکی از شهروندانی است که به شغل رانندگی مشغول است وی با ابراز نارضایتی از عملکرد شورای شهر و شهرداری در رسیدگی ضعیف به امور شهری بیان می دارد: نمایندگان شورای شهر باید به حوزه شهری، زیر ساخت های شهری و امکانات رفت و آمد مردم توجه ویژه داشته باشند و بدانند که وظیفه ای که مردم به عهده آنها نهاده اند حق الناس بوده و باید روزی نسبت به عملکرد ضعیف شان در قبال مردم پاسخ گو خواهند بود.

تخصص و تعهد شرط لازم برای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا

تعهد یا تخصص مسئله این است!

به عقیده اغلب کارشناسان شورای اسلامی شهر یک نهاد کاملا تخصصی می باشد اما شهروندان در انتخاب کاندیدای مورد نظر خود کمتر به این مسئله توجه می کنند و افراد را از روی احساس و علاقه ای که به وی دارند راهی این مکان حساس می کنند و تا وقتی مردم شورا را تخصص محور ندانند وضعیت همین گونه خواهد بود که به آن دچار هستیم.

به نظر این کارشناسان افرادی که "تعهد" دارند بواسطه "تعهدشان" در حوزه ای که تخصص ندارند وارد نشده و به ایفای کنش گری سیاسی و اجتماعی نمی پردازند و حتی اجازه ورود به این عرصه را نیز به خود نمی دهند.

بنابراین با توجه به ضرورت حضور همزمان تعهد و تخصص، اگر کسی "متخصص" واقعی باشد، "تعهد" به نظام اسلامی، قانون اساسی و عمل به وظایفی که مردم به عهده او نهاده اند یعنی رعایت حقوق شهروندی از مکنونات قلبی وی خواهد بود.

فرهیختگان و مسئولان باید اندیشه انتخاب آگاهانه را در بین مردم و جوانان ایجاد کنند تا انتخابی از روی آگاهی،هوشمندانه وبا رویکرد تخصص های مورد نیاز در حوزه مدیریت شهری صورت بگیرد.

مردم باید طیفی از کاندیداها را برای نمایندگی خود در شورا برگزینند که علاوه بر داشتن تخصص و تحصیل در یک رشته متناسب با امور شهری، از تجربه و خوش نامی در کارنامه سوابق خود نیز برخوردار باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار