همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی با پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد برگزار شد.

برگزاری همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی در مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی که مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت آن را قرائت کرد گفت: سالهای طولانی است که در محافل علمی به ویژه علوم انسانی مباحثی مانند رابطه عقل و دین، رابطه علم و دین، اسلامی کردن علوم، تعارض طبیعیات و الهیات، علم دینی و مسائلی از این دست مطرح است.

وی افزود: در سالهای اخیر اما موضع طب اسلامی، طب معصومین، طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی اسلامی با کلید واژه های طب و اسلام به ویژه در افواه عمومی رواج داده شده و این در حالی است که متاسفانه در این حوزه قرائتی واحد از متد، قالب و محتوا مشاهده نمی شود.

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیم آن می رود که در صورت عدم ورود و مداخله موثر محافل دانشگاهی و بین حوزوی لطمات جبران ناپذیری به بینش طبی، معرفت دینی و باور و اعتماد وارد شود.

دکتر هاشمی افزود: همچنین باید توجه داشت همانگونه که نمی توان با وارد کردن مظاهر اسلامی به محیطهای دانشگاهی علم دینی تولید کرد، با دوری جستن از روشهای مبتنی بر عقل و تجربه نیز نمی توان طب دینی را بنیان نهاد.

وی گفت: به بیان دیگر برای علومی همچون طب همانگونه که دست برداشتن از تجربه و پژوهش نه مطلوب است و نه ممکن جدا شدن آن از دامان معارف الهی نیز نه مطلوب است و نه ممکن زیرا با فهم اجتماعی از کتاب و سنت افقهای جدیدی از زوایای وجودی اشرف مخلوقات به روی محققان گشوده خواهد شد که منشا برکات فراوان در حیطه سلامت انسان خواهد بود.

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر بپذیریم که علم نوعی کشف و قرائت از جهان هستی است و در غایت خود نوعی تفسیر و تبیین از فعل خداوند برای بشر به ارمغان می آورد آنگاه خواهیم پذیرفت که ایدئولوژی و جهانبینی هر مکتب معرفتی رنگ و بویی خاص به علوم تولید شده توسط پیروان آن مکتب خواهد داد.

دکتر هاشمی گفت: از این منظر همه شقوق دانش بشری علم دینی محسوب می شوند زیرا عقل و سایر مجاری ادراکی بشر همه از مخلوقات و مواهب الهی هستند.

وی افزود: مطالعات و نشستهای بین رشته ای به ویژه بین دانشمندان علوم انسانی و علوم اسلامی گرهگشای بسیاری از شبهه افکنیها، سوء تفاهمات، برداشتها و القائات ناصوابی است که می کوشد بین علم و دین تعارض ایجاد کند و جامعه دانشگاهی را از جامعه دینی جدا جلوه دهد.

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:یکی از رسالتهای اصلی این نشستها تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی و ترسیم نگاهی جامع به مقوله علم و دین است. دو مقوله ای که مکمل یکدیگرند.

دکتر هاشمی گفت: همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی اقدامی است مبارک که در همین راستا می کوشد علاوه بر تبیین مبانی و روش شناسی استخراج مبانی طبی از منابع روایی، نگاهی به آسیبهای ناشی از ورود بی نظام و بی قاعده به مقوله طب دینی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی دبیرعلمی این همایش هم در ادامه همایش گفت: 120 مقاله به دبیرخانه همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی ارسال شده و بیش از 100 نفر از اساتید پزشکان و دانشجویان در این همایش حضور دارند.

وی افزود: جز با نگاه تقدس نمی توان به آموزه های دینی نگریست.

دبیرعلمی همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی افزود: در این همایش مفاهیم تئوری سلامت در مباحث دینی با تاکید بر آموزه های رضوی موضوع سخنرانی بسیاری از سخنرانان است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابراهیمی گفت: این همایش با هدف آگاهی دادن در خصوص مباحث سلامت، مطالب حقیقی در این زمینه را مطرح می کند.

انتهای پیام//آ.ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.