مشکلات معیشتی فرهنگیان به قوت خود باقی است و در این میان معلمان با وعده‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که هیچگونه پشتوانه اجرایی ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که بحث افزایش حقوق فرهنگیان مطرح شده و این مسئله در حالی عنوان می‌شود که اعتبارات امسال نشان می‌دهد آموزش و پرورش با کمبود بودجه مواجه است. با این حال، آموزش و پرورشی‌ها ادعا می‌کنند که تمهیداتی برای بهبود وضعیت معیشتی و تامین حقوق فرهنگیان اندیشیده‌اند.

***وعده هایی که پشتوانه اجرایی ندارد!
اسفندماه سال ۹۵ بود که منصور مجاوری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از تغییراتی در نظام حقوقی فرهنگیان خبر داد و گفت: افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی در حقوق فرهنگیان اعمال می‌شود.

این مسئله در حالی پیش رفت که تغییری در وضعیت حقوق فرهنگیان حاصل نشد و حتی پرداخت معوقات ۶ ماهه حق‌التدریسی‌ها، سرباز معلمان که قرار بود روزهای پایانی اسفندماه واریز شود؛ بدون نتیجه ماند و علت آن ناهماهنگی بانک‌ها برای انجام عملیات بانکی و اداری عنوان شد.

وعده‌های مسئولان نه تنها محقق نشد، که درست چند روز قبل از آن، خبر افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان از سوی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه تکذیب شد.

مجاوری پیرامون این مسئله گفت: مبالغی که بعضا در اخبار منتشر می‌شود، رقم قابل اعلام و مورد تایید رسمی نیست، اما اینکه به دنبال استقرار نظام جدید پرداخت هستیم، صحیح است.

***ماجرای افزایش حقوق معلمان
سید حسن حسینی مدیر کل امور اداری و تشکیلاتی در مورد ساز و کار این افزایش حقوق عنوان کرد: اسفند ۹۵ افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شد و به موجب ماده ۵۰ برنامه پنجم در بند الف، هیات وزیران امکان افزایش این امتیازات را پیدا کردند، مشروط بر اینکه افزایش در بودجه سنواتی پیش‌بینی شده باشد.

مجتبی همتی‌فر کارشناس مسائل آموزشی و اقتصاد آموزش و پرورش درباره تناسب بین حقوق فرهنگیان و وضعیت بودجه آموزش و پرورش گفت: با احتساب تقریبی و با توجه به اینکه ۹۹ درصد هزینه‌های آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود، بنابراین سقف بودجه برای هر معلم حدود ۲ میلیون تومان محاسبه می‌شود و با توجه به میزان بودجه امسال آموزش و پرورش، عملا افزایش حقوق میسر نخواهد بود.

***ادعاهایی که رنگ و بوی انتخابات دارند
همتی‌فر تصریح کرد: برای افزایش حقوق ۱۰۰ هزار تومانی برای هر معلم، بیش از یک هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که در کوتاه‌مدت چنین مسئله‌ای امکان اجرایی ندارد.

این کارشناس عنوان کرد: با توجه به بودجه برای افزایش میزان حقوق راه‌حل اجرایی کاهش نیروی انسانی در این وزارتخانه کمک کننده است. همانطور که وزیر قبلی آموزش و پرورش معتقد بود با کاهش ۲۵۰ هزار نیرو می‌توان گشایشی در روند پرداخت حقوق معلمان شاهد بود.

همتی‌فر اضافه کرد: برخی از این ادعا‌ها مبنی بر افزایش حقوق معلمان یا تغییرات و کیفیت‌بخشی در نحوه پرداخت بیشتر از بعد عملیاتی جنبه تبلیغاتی دارد و با توجه به نزدیک بودن به ایام انتخابات این ادعا‌ها پشتوانه عملی ندارد.

خط پایان مشکلات معیشتی معلمان کجاست؟
همواره مشکلات معیشتی معلمان مطرح بوده و هرگز راه حل قطعی برای رفع آن ارائه نشده و پشتوانه‌ای جز وعده هایی بی ثمر برای آن وجود نداشته است و معلمان که نقشی تاثیرگذار در تربیت و پرورش دارند، همواره با دغدغه‌های معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

حال باید منتظر ماند و دید ریشه این مشکلات در کجاست و چه تدابیر عملیاتی قرار است برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۲۳:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
برای مسئولین کشور که فرهنگیان وبازیچه فعالیتهای سیاسی وتبلیغاتی می کنن ازصمیم قلب متأسفم
Iran (Islamic Republic of)
چغندربگ
۱۹:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
من میدانم خط پایان مشکلات ما معلمان کجاست! روی سنگ غسالخانه! اونجا دیگه مشکلات ما تمامه، بقیه رو کاری ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ای ج
۱۹:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
با سلام چرا هیچ مطلبی از حق التدریس نیروهای رسمی بعداز هفت ماه نیست چرا کسی به فکر ما نیست بابا بخدا از روی نیاز دو شیفت کار میکنیم تو رو خدا حداقل شما یه پیگیری کنید ببینید این وزیر دروغگو چرا به فکر ما بیچاره ها نیست با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۴:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
بابا من در تهران دبیرم . نیروی رسمی هستم . حقوق ماهیانه نهصد هزار تومان میگیرم . فقط روزی یه دونه فلافل می تونم بخورم
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۲:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
باشگاه خبرنگاران (حالا ماه شدی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
خواهش به فكر نيروهاي قراردادي خدماتي هم باشيد ايا با 800تومان ميشه زندگي كرد
Iran (Islamic Republic of)
خاک پای معلمین
۰۹:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
ببخشید اخه فرق یک معلم با یک کارمند بانک یا یک کارمند وزارت نیرو چییه؟؟ اگر به سواد باشه سواد معلم ها خیلی بیشتر هس. حداقل یک کارمند بانک دو برابر یک معلم حقوق میگیره. به غیر از چندین نوع وام و مزایایی دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
واقعا معلما زحمت کش ومظلومند
Iran (Islamic Republic of)
معلم دل شکسته
۰۸:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
داخل این کشور چیزی که ارزش ندارد وکسی به آن بها نمی دهد تعلیم و تربیت است. تا زمانی که وضعیت معیشت فرهنگیان درست نشود ومعلم بدون دغدغه سر کلاس نرود این کشور درست نمی شود .همه کشور های دنیا بیشترین حقوق را به معلم می دهند ولی در کشور ما کمترین حقوق برای معلم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
خوبه شایعات افزایش حقوق هم به اطلاع مردم رسانده میشه.
Iran (Islamic Republic of)
کلنگ
۰۷:۳۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
مگه چقدر رو حقوق کارگران گذاشتند که می بایست شش برابرش رو حقوق معلمان بره تاکی تبعیض حتی کارگری که اسمش برا سهام عدالت نیست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۱۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
چرا این سربازان را به معلمان می‌چسبانند.
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۱:۲۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
توی این دولت وضع معلمان بدترشده که بهترنشده واقعااین دولت باچه امیدی میخواددوباره روی کارباشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
jam
۲۳:۳۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
معلمی شغل انبیا است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
مرسی از خبرتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
ما فرهنگیان خودمان می دانیم که همه ی این حرف ها جفنگیات یک مشت سیاست باز دروغ گو است و دلمان را به این دروغ ها خوش نخواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۰۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
یکی از مهمترین قسمتهای هر کشوری که تاثیر مستقیمی بر رشد و پرورش افراد کارآمد و مفید برای جامعه دارد آموزش و پرورش و در راس این نظام معلمین قرار دارند ولی متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به این قشر مهم و تاثیر گذار آسیبهایی متوجه کشور شده است ...
Iran (Islamic Republic of)
بلالب
۲۱:۱۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
سپاس
آخرین اخبار