پیگیر رسمی شدن مرز"سومار" هستیم

استاندار کرمانشاه مرز سومار را دومین مرز فعال استان بعد از پرویزخان دانست و از پیگیری مستمر برای رسمی شدن این مرز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه در کارگروه توسعه صادرات استان که امروز (28 فروردین) برگزار شد، صادرات را پایه توسعه در تمام کشورهای دنیا خصوصا کشورهای توسعه یافته دانست و گفت: ممکن است نوع کالا یا خدماتی که صادر می‌شود متفاوت باشد، اما ارتباط مستقیم بین توسعه و صادرات وجود دارد.


وی افزود: اگر ما هم بخواهیم کاری برای استان کرمانشاه و حتی کشور بکنیم باید توسعه صادرات را در دستور کار داشته باشیم.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، باید عمده تمرکز بر روی صادرات کالا و خدمات تولیدی خود استان باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تجارت بیش از تولید و سرمایه به مهارت نیاز دارد، خواستار توجه ویژه به مهارت در حوزه صادرات و تجارت شد.

رازانی سپس از 371 کیلومتر مرز مشترک کرمانشاه با عراق یاد کرد و ادامه داد: مرز طولانی با عراق داریم که در دو بخش اقلیم کردستان و دولت مرکزی است که این یک موقعیت منحصر به فرد برای کرمانشاه است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط باعث شده کرمانشاه در سالیان گذشته 50 درصد صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص دهد و بخشی از صادرات کالای استان‌های دیگر نیز از مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم تقویت مرزهای استان، عنوان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در استان صورت گرفته بازگشایی مرز سومار بود که بخشی از کاهش صادرات خسروی و پرویزخان را جبران کرده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه به طور میانگین حدود 330 کامیون در مرز سومار تردد دارد، تصریح کرد: این رقم دو برابر مرز خسروی و نصف مرز پرویز خان است، پس می‌توان گفت مرز سومار دومین مرز فعال استان پس از پرویزخان است.

رازانی از پیگیری مستمر برای تبدیل شدن سومار به مرز رسمی خبر داد و عنوان کرد: ایراداتی از سوی اداره کل مرزهای وزارت کشور مطرح شده که باید مرتفع شود.

وی مرز شوشمی را نیز مرز مهم دیگر استان برشمرد و خاطرنشان کرد: پیگیر تردد مسافر از این مرز هم هستیم که خواسته جدی مردم منطقه است.

به گفته این مسئول، بازارچه‌های مرزی شیخ صله و تیله‌کوه نیز باید رونق بیشتری بگیرد، خصوصا بازارچه شیخ صله که اکنون بسیار خوب کار می‌کند.

استاندار کرمانشاه از فرمانداران خواست از محل اعتبارات شهرستانی خود برای توسعه امکانات مرزها و بازارچه‌ها استفاده کنند و هرآنچه که هزینه کنند از اعتبارات استانی برای آنها جبران خواهد شد.

رازانی در ادامه به سهمیه صادرات سوخت مرزنشینان استان هم اشاره داشت که بعد از پیگیری زیاد این سهیمه به کرمانشاه نیز اختصاص یافته و به زودی و از اوایل اردیبهشت برقرار می‌شود.

استاندار کرمانشاه از وجود بیش از 90 هزار خانوار مرزنشین در استان یاد کرد و افزود: اگر برای هر خانوار 1500 لیتر در ماه سهمیه در نظر گرفته شود، در سال حدود 500 تا 600 میلیون دلار از همین بخش به میزان صادرات استان اضافه خواهد شد.

وی همچنین موضوع دیگری که برای توسعه صادرات استان باید مدنظر قرار گیرد را توجه به نیازهای بازار هدف دانست و گفت: برای مثال سال گذشته رشد خوبی در صادرات گوجه، پروفیل و ظروف ملامین داشتیم که باید روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم. همچنین برای رفع مشکل صادرات سیمان بیشتر کار کنیم.

رازانی اظهار کرد: به علاوه باید دلیل کاهش صادرات از دو مرز خسروی و پرویزخان نیز به دقت بررسی و حل شود و آمار دقیقی از جزییات کالاهای صادراتی و کالاهای اظهار شده استان ارائه شود تا بتوان بر اساس آن تصمیم گرفت.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.