اردبیل؛

افزایش 30 درصدی تولید عسل در شهرستان پارس آباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد از افزایش 30 درصدی تولید عسل در شهرستان پارس آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی اکبر حسنیان افزود: افراد شاغل در زنبورستان‌های بومی شهرستان 134 نفر با تعداد11 هزار و 925 کندو و زنبورستان مهاجر را 248 نفر با تعداد46 هزار و 700 کندو و تولید عسل سالانه شهرستان را 238 تن در سال 1395 اعلام کرد که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: در زراعت کلزا به دلیل عدم استفاده از سموم حشره کش در زمان گلدهی، سطح بالای کشت در منطقه و تولید انبوه گل و گرده باعث افزایش تخم گذاری ملکه در زنبورستان شده و موجب افزایش استقبال زنبورداران بومی و مهاجر به این زراعت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد عنوان کرد: سطح زیر کشت کلزا 5700 هکتار و انواع باغات میوه را 4500 هکتار استکه بستر مناسبی جهت تغذیه زنبور عسل به منظور جمع‌آوری شهد و گرده گل و از طرفی باعث افزایش کمیت بذر تولیدی و میوه و بالا رفتن کیفیت بذر مزرعه شده و ضمن تاثیر دو سویه باعث افزایش تولیدات زنبور عسل و زراعت کلزا می‌شود.

حسنیان گفت: کلزا با شهد فراوان و گرده منافع مهمی برای زنبورهای عسل دارد شرایطی که زنبور عسل به مزرعه کلزا وارد می‌شود نقش مهمی در استراتژی‌های مدیریتی زنبورداران دارد.

وی افزود: گل‌های کلزا مقادیر زیادی گرده زرد رنگ تولید می‌کند که برای زنبورعسل جذاب است برای زنبورعسل پروتئین خام مطلوب گرده باید 25-30 درصد باشد که پروتئین زیر20 درصد برای زنبورعسل مناسب نیست و پروتئین خام گرده کلزا 22 الی 27 درصد است و مقدار چربی گرده کلزا حدود 7 درصد که بسیار بیشتر از حد مطلوب زنبور عسل است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.