وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

 به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت، وزارت بهداشت شاهد اتفاقات زیادی بود که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از این اتفاقات را مرور کنید.
 
علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حجم مراجعین به داروخانه فوق تخصصی ۱۳ آبان درمجموعه دانشکده داروسازی گفت: بخشی از داروهای فوق تخصصی مانند داروهای بیماران ام اس به داروخانه ایثار منتقل شد و از این پس فقط در این داروخانه توزیع می‌شود که در نتیجه آن حجم بیماران مراجعه کننده به داروخانه فوق تخصصی ۱۳ آبان کمتر می‌شود.
 
سرانجام بحران بیمارستان‌های پلاسکویی به کجا رسید؟
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تخت های فرسوده و بازسازی آنها در بیمارستان ها گفت: اکثر تخت‌های فرسوده توجیه اقتصادی برای بازسازی ندارند به همین دلیل باید تخت‌های جدید ساخته و جایگزین این تخت‌های فرسوده شوند، در این بین درصد محدودی از این تخت‌ها که قابلیت بازسازی داشتند، در این مدت بازسازی شدند.
 
 هیچ موردى از فلج اطفال در ١٨ سال گذشته وجود نداشته است
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیربهداشت با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به فلج اطفال در کشور گفت: ۱۸ سال است که هیچ موردی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم، اما به دلیل همسایگى با کشور پاکستان و افغانستان که بیشترین موارد فلج اطفال را دارند و بیمارى در این کشور‌ها کنترل نشده، باید مراقبت هاى بیشترى کنیم.
 
ارائه خدمات بهداشتی به ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین
محمدهادی ایا‌زی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی به ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور گفت: ۲۱۲ گروه داوطلب خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند و تا به امروز ۸۰ کلینیک سیار به کمک خیّر‌ین راه‌اندازی شده است.
 
 
 دندان‌های دانش آموزان ایرانی خراب‌تر از استانداردهای جهان
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت سلامت دندان و نقش موثر آن در پیشگیری از بیماری‌‌های مختلف اظهار داشت: شاخص DMf (دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده) کشور باید کاهش یابد و در حال حاضر 35 میلیون خدمت برای دانش‌آموزان و بچه‌های دوره متوسطه اول ارائه شده و من امیدوارم شاخص پوسیدگی به وسیله این خدمات در بین دانش‌آموزان تا 50 درصد کاهش پیدا کند.
 
 کارنامه خوبی در حوزه بهداشت دهان و دندان نداریم  
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت:نهادهای مختلفی از جمله آموزش و پرورش کارهای مفیدی در این زمینه انجام داده‌اند و همکاری خوبی در زمینه سلامت دهان و دندان با ما داشته‌اند اما در حوزه آموزش با اینکه کارهای خوبی صورت گرفته اما ناکافی است و کارنامه خوبی به ثبت نرسیده زیرا پس از 20 سال تربیت دندان‌پزشکی، شاخص DMf (دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده) ما سیر صعودی دارد و باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود.
 
۱۳۰۰ دندانپزشک را به روستاها فرستادیم
علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه برای هفت میلیون دانش‌آموز، خدمات سلامت دهان و دندان ارائه شده است، افزود: در دو سال گذشته بیش از ۳۵ میلیون خدمت در حوزه سلامت دهان و دندان ارائه شده است.
 
مسئولان نباید به راحتی از کنار مسائل بگذرند
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به مسائل پیرامون سلامت روح و روان اشاره کرد و گفت: سلامت منحصر به جسم نبوده و همگی کارشناسان در این مساله اتفاق نظر دارند و بی توجهی به روح و روان انسان سبب می‌شود سلامت جسم علاوه بر روح و روان دچار مشکل شود که باید به این مساله در جهت کاهش آمار افسردگی توجه ویژه‌ای شود. 
 
 آمار افسردگی مردم ایران از زبان وزیر بهداشت
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به بیماری افسردگی اظهار داشت: آمار ما نسبت به دنیا از وضعیت بهتری برخوردار است اما متأسفانه ظرف 20 سال گذشته افسردگی در ایران دو برابر شده که به نظر من برخی مسئولان توجه کافی در این زمینه نکرده‌اند و همچنین خود مردم رفتارهایی را انجام می‌دهند که باعث بروز این بیماری روحی و روانی می‌شود.
 
شیوع 21 درصدی اختلال‌های روانی در جامعه
نوربالا مشاور وزیر در حوزه سلامت روان گفت: اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد.
 
وی بیان کرد: 21 درصد از کل جامعه ایران به نوعی از اختلال‌های روان‌پزشکی رنج می‌برند که 14.9 درصد مردان و 25.9 درصد زنان دچار افسردگی خفیف هستند.
 
ترخیص ۲۰۰ آمبولانس موتوری از گمرک
 پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: ۲۰۰ آمبولانس موتوری روز شنبه این هفته از گمرگ ترخیص شد. این آمبولانس‌ها برای بکارگیری در اورژانس تهران خریداری شده اند.

وی ادامه داد: ۲۰۰ آمبولانس موتوری دیگر نیز خریداری شده که به زودی وارد کشور شده و در ناوگان اورژانس سایر کلانشهر‌ها توزیع می‌شوند.
 
بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از افسردگی رنج می‌برند
احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بیان کرد: اختلالات افسردگی یکی از مشکلات روان‌پزشکی در سطح جهانی است و در حال حاضر بیش از ۶۵۰ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند.

حاجبی عنوان کرد: در حال حاضر 12.5 میلیون نفر دچار اختلالات روان پزشکی هستند که از این تعداد 6.4 میلیون نفر دچار اختلالات افسردگی و 2.2 میلیون نفر از آن‌ها دچار افسردگی شدید هستند. 
 
ظرفیت بالای علوم پزشکی کشور برای بین‌المللی شدن آموزش پزشکی
محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص توسعه آموزش پزشکی در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: در بحث تحول و نوآوری پزشکی بین‌المللی‌سازی این آموزش‌ها مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت‌های داخل کشور برای این امر بالا است.
 
اتمام حجت وزارت بهداشت با تولیدکنندگان محصولات سلامت‌ محور
رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو درباره تبلیغاتی که از سوی برخی‌ها برندها و شرکت‌های تبلیغاتی محصولات بهداشتی، آرایشی، چاقی و لاغری بعضا با استفاده از چهره‌های شناخته‌شده و هنرمندان انجام می‌شود، گفت: باید توجه کرد محصولاتی که بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد بازار می‌شوند، فاقد اصالت بوده و اگر در جایی از سوی بازرسان سازمان غذا و دارو شناسایی شوند، مورد پیگیری قرار گرفته، آنها را از بازار جمع‌آوری می‌کنیم و با تولیدکنندگان آنها برخورد کرده و به دادگاه معرفی می‌شوند.
 
 بیمارستان حضرت رسول (ص) شهرستان فردوس افتتاح شد
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت بیمارستان ۱۴۷ تختخوابی حضرت رسول (ص) شهرستان فردوس را افتتاح کرد.
 
بیمارستان حضرت رسول (ص) شهرستان فردوس، در ۶ طبقه و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان ساخته و تجهیز شده و دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی است.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار