هنر متعهد امروز بیش از همیشه لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

هنر متعهد بیش از همیشه لازم استبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سید احسان باقری مدیر خانه عكاسان ایران در ویژه برنامه «سوره هنر» كه به مناسبت هفته هنر انقلاب از شبكه سه پخش‌ می‌شود، درباره عكس و عكاسی گفت: ویژگی خاطره‌سازی عكس از آنجایی نشات می‌گیرد كه برشی از یك اتفاق را برای ما رقم می‌زند و توقفی در زمان ایجاد می‌كند و لحظه‌ای را ثبت می‌كند كه قابل تكرار نیست.  

او ادامه داد: ما دو نوع نیاز در بشر داریم كه نیازهای فطری و غرضی و دیگری نیازهایی است كه بر ضعف بشر تكیه دارد. هنر غرب به خاطر اینكه آن ضعف‌ها جذاب و دست‌یافتنی‌تر است به آنها اصالت و مورد توجه هنر قرار می‌دهد.  تفاوتی كه در هنر متعهد وجود دارد این است كه آن ارزش‌های انسانی كه برای رشد انسان لازم است در نگاه هنر متعهد نشان دادن و جلوه كردنشان سخت‌تر و ارزشمندتر است.

باقری اظهار كرد: یكی از مهمترین گونه‌های عكاسی، ‌عكاسی مستند اجتماعی است؛ از آنجا كه مهمترین موضوع پرداختن در هنر می‌تواند انسان باشد، در همه هنرها بخصوص در عكاسی جایی كه ما انسان را در تصویر داریم، قدرت صد چندانی وجود دارد و به همین دلیل خیلی از عكس‌ها در تاریخ ماندگار و تاثیر گذار شدند.

مدیر عامل خانه عكاسان ایران درباره مرز بین انتقاد و سیاه نمایی، تصریح كرد: شاید برخی از  كلمات به خاطر استفاده نادرست یا نگاه كلیشه‌ای در اذهان مردم بار خوبی نداشته باشند. وقتی از عكاسی انقلاب سخن می‌گوییم شاید این در ذهن نقش ببندد كه كسی از جریان انقلاب در حال عكاسی است یا وقتی از هنر دینی سخن می‌گوییم ذهن‌ها سمت نماز می‌رود. در حالی كه اینطور نیست و دین و انقلاب و كلماتی كه بارهای ارزشی مختلفی را در اذهان دارند همه به ارزش‌های انسانی تاكید دارند.

او اضافه كرد: در مورد ارزش‌های انسانی گاهی باید نقدی صورت پذیرد كه محقق شود و گاهی باید مدحی صورت پذیرد تا تقویت شود. اینجاست كه مرز بین سیاه‌نمایی و انتقاد سازنده به‌وجود می‌آید. با توجه به اینكه هنر یك قدرت و ابزار در دست انسان است، این یك امانت از نگاه هنر متعهد است.  

این عكاس تاكید كرد: هنرمند باید این قدرت را داشته باشد كه اثرش را هر جا و به هر قیمتی ارائه نكند. زمانی كه این اتفاق بیفتد اگر در نقد باشد در خدمت معماری ارزش‌های انسانی قرار می‌گیرد و اگر تمجید باشد سفارشی نیست؛ بلكه می‌تواند بر اساس باور قلبی انسان باشد.

او درباره عكس‌های انقلاب و دفاع مقدس نیز عنوان كرد:‌ اتفاقی كه در انقلاب و دفاع مقدس برایمان رقم زده شد، میراث ماندگاری است. عكاسانی كه نه آثار معروف تاریخ عكاسی را دیده و نه كلاس‌های تركیب بندی و فرم شركت كرده بودند، به دلیل عجین بودن‌شان با آن حال و فضا، آثاری را خلق كردند كه چشم جهانیان را خیره كرد و استانداردها را تغییر دادند.

باقری در پایان تصریح كرد: اینها میراث ماندگاری هستند كه می‌توانند دوباره متولد شوند. هنر متعهد امروز بیش از همیشه لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار