حسن قائدی، عكاس حرفه‌ای جنگ، شهید مرتضی آوینی را نمونه بارز یك شخصیت آگاه به علم روز توام با معرفت درون دانست.

برای رسیدن به هنر متعهد و ناب انقلابی باید بلندگو داشته باشیم
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قائدی، عكاس حرفه‌ای جنگ، شهید مرتضی آوینی را نمونه بارز یك شخصیت آگاه به علم روز توام با معرفت درون دانست.
 
این عكاس جنگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در هفته هنر انقلاب درباره نگاه هنری شهید آوینی گفت: تنها خاطره و بهترین خاطره‌ای كه از شهید آوینی دارم مجموعه «روایت فتح» ایشان است كه آن زمان من یك نوجوان بودم و همیشه شب‌های جمعه منتظر پخش این مجموعه بودم؛ چراكه واقعا لحن، سادگی و صداقت كار ایشان را دوست داشتم و به دلم می‌نشست. ایشان شدیدا اهل قلم بودند و نوشتن را بلد بودند.
 
وی ادامه داد: شهید آوینی آگاه به علم روز توام با معرفت درونی بود به همین خاطر كارهایش به دل می‌نشست اما متاسفانه دیدگاه‌هایی از این قبیل در حال حاضر خیلی به ندرت دیده می‌شود، به ویژه در دانشگاه‌های ما متاسفانه بیشتر اساتید محترم به كتابخانه‌های سیار تبدیل شده‌اند و چیز اضافه‌ای از خود ارائه نمی‌دهند، در حالی كه شهید آوینی بزرگ همیشه از خودش مطلب داشت چون واقعا اهل قلم بود و نوشتن را خوب بلد بود. ان شاءالله ما هم بتوانیم در مسیر ایشان گام برداریم.
 
قائدی سپس در زمینه بها دادن به هنر انقلاب و اینكه فكر می‌كند در حال حاضر هنر انقلاب در میان مردم كشورمان چه جایگاهی دارد؟ توضیح داد: واژه انقلاب در كل به معنای یك دگرگونی یا تغییر حالت عمیق و یا جنبش سرسختانه است اما متاسفانه یا خوشبختانه در عرصه سیاست از آن به عنوان یك تحول اجتماعی یاد می‌شود كه شاید هم درست باشد بنابراین اگر با همین تعریف به انقلاب نگاه كنیم فكر می‌كنم ما در حال حاضر خیلی با هنر انقلابی روبه‌رو نیستیم. 
 
او در ادامه همین بحث خاطرنشان كرد: البته ناگفته نماند كه ما در سینمای دفاع مقدسمان حرف جدیدی زدیم و در برخی از آثارمان واقعا هنر متعهد و انقلابی به چشم می‌خورد اما به نظرم بجز سینمای دفاع مقدس خیلی نمی‌توان ادعا كرد كه هنر انقلابی‌مان دیده شده است. حقیقتا در بخش عكاسی هم خیلی نمی‌توان با جرئت گفت افراد واقعی هنر انقلاب و متعهد در این عرصه داریم. به اعتقاد من جایگاه هنر انقلاب در جامعه فعلی خیلی مطلوب نیست. ما باید در این زمینه مدیریت‌هایمان را هم در نظر بگیریم، متاسفانه مدیریت‌هایمان خیلی خوب دراین زمینه ایفای نقش نكردند.
 
این هنرمند عكاس سپس در پاسخ به اینكه چطور می‌توانیم به یك هنر متعهد و ناب انقلابی برسیم، بیان كرد: من خودم به نوبه خودم معتقدم اگر قرار است حرفی زده شود باید یك بلندگو برای شنیدن صدایمان داشته باشیم. 


انتهای پیام/



 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار