مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به کشاورزان و باغداران استان اعلام کرد: برای جلوگیری از آسیب تگرگ و سرمازدگی به درختان میوه توصیه های کارشناسان این مرکز را جدی بگیرند.

توصیه کارشناسان به باغداران آذربایجان شرقی برای حفظ باغات از تگرگبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  متخصص میوه کاری و فیزیولوژی درختان میوه مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت: باغداران با عمل به توصیه های کارشناسان می توانند مانع از خسارت تگرگ و سرمازدگی به باغات و محصولات خود شوند.
دژم پور  استفاده از درختان باد شکن و جلوگیری از ورود هوای سرد به باغ ،  خارج کردن هوای سرد از باغ ، استفاده از بخاری های باغی و ماشین های مولد باد ، غرقاب کردن  سطح باغات و بهره مندی از آبیاری بارانی  و استفاده از ارقام دیر گل  و مقاوم به سرما را از روش های مهم مقابله با سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی اعلام کرد.
وی گفت: سرمازدگی در سه فصل پاییز  ، زمستان  و بهار رخ می دهد و در سرمازدگی زودرس پاییزه به درختان و ارقامی که دیرتر خواب می روند خسارت وارد می شود.
وی افزود :  در سرمای زمستان هم به علت سرمای شدید و یخبندان کل درخت ازبین می رود و در سرمای دیر رس بهار هم سرما به درختانی که گل داده و از خواب زمستانی بیدار می شوند ضمن خسارت به گلها و میوه به خود درختان نیز آسیب می رساند.
 متخصص میوه کاری و فیزیولوژی درختان میوه مرکز تحقیقات کشاورزی استان خاطرنشان کرد :  برای جلوگیری از خسارات ناشی از سرمازدگی مواردی از قبیل دقت در انتخاب محل احداث باغ و انجام عملیات باغی نظیر هرس ، مدیریت آبیاری و تغذیه گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی  با اشاره به اینکه مدیریت خاک در جلوگیری از سرمازدگی هم مهم است، افزود: در موضوع باغداری ، خاک باید مرطوب و عاری از علف هرز باشد و با توزیع متناسب پوشش گیاهی در سطح باغات  از میزان خسارت سرما کاسته شود.
اداره کل هواشناسی استان هم اعلام کرد : نقشه های پیش یابی هواشناسی  نشان می دهد نفوذ تدریجی سامانه بارشی نسبتآ قوی از فردا پنجشنبه مناطق مختلف آذربایجان شرقی  را تحت تاثیر قرار داده و موجب ابرناکی ، وزش باد شدید و بارش باران ( گاهی رگبار و رعد و برق و در نواحی مستعد بارش تگرگ ) خواهد شد .
بر اساس این اطلاعیه ، وزش باد شدید در روز جمعه سبب غبار٬ گرد و خاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد و به دلیل شدت بارشهای رگباری ٬ رعد و برق و صاعقه٬  آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می شود و بنظر می رسد شدت فعالیت سامانه در نیمه جنوبی استان بیشتر خواهد بود. 
بر این اساس ، فعالیت سامانه بارشی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده  نیز تداوم خواهد داشت.
انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.