نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» اثری از برتولت برشت این روزها به کارگردانی امیر دژاکام در تالار حافظ تهران به روی صحنه رفته است.

«صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی»، نگاهی با چاشنی لبخند به مفاهیم روزمهرنوش دارا، بازیگر دو نقش زن و وکیل مدافع این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اشاره به این امر که تاکنون بیشتر در آثاری با تم رئال و کلاسیک به ایفای نقش پرداخته است، گفت: تجربه بازی در قالب یک شخصیت کاریکاتور برای من تجربه بسیار جالبی بود.

وی در ادامه با اشاره به این امر که موضوع جاری در اثر برشت، با فضای امروز جامعۀ ما و بسیاری از کشورهای دیگر همخوانی و سازگاری دارد، افزود: «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» دارای رنگی خاص است و در اجراهای اخیر من نیز ثابت شده است که می‌توانم از پس ایفای این گونه نقش‌ها به خوبی بر بیایم. با توجه به این که، برای نخستین بار این موضوع را تجربه می کردم.

دارا که پیش تر «مرگ یزد یزدگرد» را کارگردانی کرده است و همزمان به ایفای نقش در این اثر پرداخته، تصریح کرد: راهنمایی‌های موثر کارگردان در این اثر توانست مرا یاری کند و به نظر من مهم ترین عاملی که باعث شد من به این نقطه برسم، کارگردانی امیر دژاکام بود.

کارگردان نمایش «مرده فروش» اثر «داریو فو» ضمن تأکید بر این امر که موضوعات جاری در آخرین اثر «امیر دژاکام»، می تواند اتفاقات جاری روز جامعه باشد، اظهار داشت: آمیختگی موضوع این نمایش با مسائل و مشکلات روز جامعه امروز موجب می شود که مخاطب اثر به راحتی با آن همذات پنداری کند و بیشتر با نمایش همراه شود.

بازیگر سریال «روز رفتن» که در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در قاب دوربین «جواد افشار» به ایفای نقش پرداخته است، در بخشی دیگر از این گفتگو، «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» را دارای یک تراژدی تلخ دانسته و ضمن ابراز خرسندی از این امر که در کارگردانی دژاکام با بازپردازی‌هایی ویژه در حفظ رگه های کمدی اثر کوشیده است، بیان کرد: این اثر کوشیده است تا با نگاهی طنزآلود، مفاهیم مد نظر خود را بیان کند و یا به عبارتی دیگر، نگاهی همراه با چاشنی لبخند به مسائل و مفاهیم روز داشته باشد.

بازیگر نمایش «4 سال پیش، ساعت 11 شب» که به نویسندگی «محمدعلی سلیمانتاش» و کارگردانی «داود نامور» در دی ماه 1394 در تماشاخانه بازیگاه تهران به روی صحنه رفته است، تئاتر را یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال فرهنگ در هر جامعه برشمرده و ضمن تأکید بر این امر که نگاه مثبت به تئاتر می‌تواند کمک حال فرهنگ در کشور باشد، تصریح کرد: امروز با رشد روزافزون تئاتر، آمیختگی این هنر با مشکلات و دغدغه‌های جامعه بیشتر شده است و همین امر می‌تواند مردم را به سمت این هنر گرایش دهد.

از جمله بازیگرانی که در آخرین اثر امیر دژاکام در مقام کارگردان به ایفای نقش می‌پردازند، عبارتند از:
 
سروش طاهری (بوچر-هنرپیشه)، تینو صالحی (کلارک – قاضی)، بهار قاسمی (منشی- پرستار)، بهرام ابراهیمی (روما- شیت)، مرتضی آقاحسینی (داگسبارو – سبزی فروش سیسرویی)، دانیال ابراهیمی (داگسبارو جوان)، امیر کربلایی زاده (آرتورو اویی)، احسان ابوالقاسم (ادیگارد اویی)، ابوالفضل جمشیدی (جیری)، حسین شهبازی (باول – فیش)، ملیحه کیا (گودویل-برادر کراکت- اینا) ، هدیه آزاده (اوکیسی- کراکت)، مهرنوش دارا (زن- وکیل مدافع)، حامد پورمحمد (جیوولا)، عارف عباسی (دادستان- کشیش)، سمیه صباغی (داکدیسی)، نرگس محمدی ( بتی دالفیت)، شهره رعایتی (آقای دالفیت).
 
نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری در تالار حافظ تهران، هر شب از ساعت 20:45 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار