به گزارش خبرنگار
حوزه سینماگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در سال گذشته یکی از طلاییترین گیشههای نوروزی را پشت سر گذاشت و توانست در کنار سفرههای نوروزی مردم به خوبی دیده شود و مخاطبان را به سوی خود بکشاند و تفریح خوبی برای مردم باشد و خاطره خوشی را برایشان رقم بزند.
فیلمهای خوب و انتخابهای متنوع هم در این استقبالها چشمنوازی میکرد اما با پشت سر گذاشتن سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و نزدیک شدن به نوروز 96 این انتظار میرفت که باری دیگر به خاطر سینما با رویشی چشم نواز مواجه شود که متاسفانه این حرکت در همان اولین گام های اکران با افت 40 درصدی مخاطبان مواجه شد. آن هم به دلیل افزایش 20 درصدی بلیت های سینما بود و این افزایش نوروزی باعث کنارهگیری مخاطبان از سینما و آزرده خاطر شدنشان شد. البته برخی از سینما داران معتقدند که فروش بالاتری نسبت به سال گذاشته داشتند که البته باید گفت افزایش قیمت در این افزایش به طور حتم بی تاثیر نبوده است اما نباید فراموش کنیم که نبض سینما به حضور مردم وابسته است و باید بیش از این ها به فکر ترویج این محصول فرهنگی باشیم.
ما هم در ادامه این موضوع مصاحبه ای با سینماداران و تهیه کنندگان سینما داشتیم که در ادامه شاهد آن خواهید بود:
علی سرتیپی: افزایش قیمت بلیت های سینما از طمع سینماداران نیست
علی سرتیپی تهیه کننده سینما در خصوص افزایش قیمت بلیت های سینما به خبرنگار ما گفت: بابت افزایش قیمت بلیت های سینما باید به مردم توضیح داده شود که این افزایش از روی طمع نیست و تنها به دلیل هزینه دار بودن سینما و تجهیزات رفاهی آن است. اینکه سینمای ایران بجز هند یکی از ارزان ترین سینماهای دنیا است و این افزایش واقعا افزایش بالایی نبوده است.
وی افزود: با توجه به این افزایش و افت مخاطبان، فروش بالایی داشتیم و با فیلم هایی هم که پیش رو داریم از گیشه خوبی در آینده برخوردار خواهیم شد و همچنین امیدواریم با حمایت صدا و سینما در جهت تبلیغ فیلم ها، بتوانیم مخاطبان بیشتری را در این عرصه به سینما جذب کنیم.
سرتیپی در خصوص چینش فیلم های امسال در اکران نوروزی اظهار داشت: چینش فیلمها به نسبت پارسال ضعیفتر بوده اما با وجود آن فروش نسبتا خوبی داشتیم که یکی از دلایل این فروش، افزایش 20 درصدی بلیت است که امیدواریم با حمایت از سینما همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم علاوه به جذب مخاطب، سالن های سینمای بیشتری را بسازیم و به تمام دعواها و مشکلاتی که در اکران وجود دارد، پایان دهیم.
وی در مورد هزینهبر بودن این صنعت تصریح کرد: تولید فیلم و سالن داری و نمایش آن بسیار هزینه بر است و اگر کمکی در این راستا نشود دیگر نمی توان انتظار داشت، فیلمی ساخته شود. ارزش های افزوده ای که سینماداران و صاحبان فیلم متقبل میشوند، باعث افزایش قیمت بلیت میشود که اگر این ها از روی دوش سینماداران برداشته شود، به طور حتم بلیت هم افزایش داده نمی شود.
مردم هم حق دارند که نسبت به افزایش بلیت در شروع سال اعتراض داشته باشند اما این روند یک عرف شده که ابتدای سال تمامی هزینهها و قیمت ها افزایش داده شود. افزایش قیمت بلیط از سوی وزارت ارشاد تعیین می شود و ما تنها می توانیم از طریق شورای صنفی پیشنهاد دهیم. شاید بشود شرایطی را به وجود آورد تا این گرانی به مردم فشار نیاورد.
وی گفت: اگر این افزایش بخواهد به کم شدن مخاطب منجر شود، به طور حتم نمی ارزد؛ چون نبض سینما با حضور مردم می زند و ایران در دنیا یکی از پرشور ترین طرفداران را دارد. وقتی بسیاری از سرمایه گذاران سینما به ایران می آمدند و این حجم مخاطب را می دیدند، شگفت زده می شدند اما زمانی که قیمت بلیت را می دیدند از سرمایه گذاری پشیمان می شدند؛ چون به لحاظ برگشت سرمایه ریسک بالایی را باید می کردند.
سرتیپی در پایان خاطرنشان کرد: دیدن فیلم در سالن های سینما قابل وصف نیست و نمی توان آن را با دیدن فیلم در خانه مقایسه کرد. این با هم بودن ها و تجربه فیلم دیدن در کنار مردم به شدت لذت بخش است که امیدواریم با کمک و حمایت های دولتی سینمای ایران هر سال شکوفاتر شود و مخاطبانش را راضی نگه دارد.
مریم جلالی: تجهیزات پخش هزینه بر است
مریم جلالی مدیر پردیس ملت در ادامه این موضوع به حضور مردم در سینما و کیفیت پخش فیلم اشاره کرد و گفت: مردم سرمایه سینما هستند و حضورشان منجر به شعف و شادی ما می شود و سینما به برکت حضور آن ها می چرخد.
وی در خصوص آمار استقبال مخاطبان در فروردین ماه اظهار داشت: امسال به نسبت پارسال خیلی تغییر نداشته و با توجه به افزایش بلیطی که در ابتدای نوروز داشتیم، قدری از حضور مردم کاسته شده اما فروش مناسبی داشتیم. به نظر من افزایش بلیت به نسبت تورمی که در کشور است، افزایش زیادی نبوده است.
جلالی ادامه داد: چیزی که مهم است میزان رضایت مردم است و سینماهایی که تجهیزات بهتری را برای مخاطبانشان فراهم می کنند، به طور حتم این افزایش قیمت را در بر می گیرد و مردم هم سینما را با توجه به تجهیزاتش انتخاب می کنند تا تصویر و صدای خوبی را ببینند و بشنوند. تعداد فیلم هایی که امسال داشتیم کمتر از سال گذشته بود و این ها همه در فروش تاثیر می گذارد و من فکر می کنم سینمای ایران سینمای رو به جلویی است و اتفاقی که در سال 95 داشتیم و شور و شوقی که در آن سال تجربه کردیم، به مرور تاثیر خودش را می گذارد.
وی در مورد فروش نوروزی سینما در سال 95 و تاثیر آن بر سینما عنوان کرد: فروش طلایی سال گذشته باعث شد تا تحول بزرگی در گیشه نوروزی رخ دهد و "سین" سینما در کنار سفره های هفت سین مردم قرار گیرد، نمی توان این موفقیت و تاثیرات فروش خوب سال گذشته را بر سینمای امسال نادیده گرفت و نباید با یک آمار نوروزی آن را مقایسه کرد.
جلالی در خصوص حمایت نهادهای مربوطه خاطرنشان کرد: اگر نهاد های حمایتگر درست کار کنند در آن وقت هم سینما به سود پیش بینی شده اش می رسد و هم سینمادار هزینه هایش را مدیریت می کند و هم مردم و این مثلث زمانی اضلاعش به درستی کنار هم قرار می گیرد که همه با هم برای موفقیت تلاش کنند.
سعیدی پور: کیفیت پخش در سینما حرف اول را میزند
محمدرضا سعیدی پور قائم مقام سینما آزادی در مورد گرفتن نمره قبولی در نوروز افزود: خوشبختانه امسال از سوی مردم نمره قبولی گرفتیم چون به لحاظ کیفیت فیلم ها و مسائل رفاهیشان به خوبی توانستیم رضایت مخاطبان را جلب کنیم. شاید افزایش قیمت قدری از حضور مردم در سینما کاسته باشد اما اعتراضی را از سوی مردم نداشتیم. چون به نظر من با توجه به هزینه هایی که در این صنعت داشتیم این افزایش خیلی فاحش نبوده و اگر هم کاهش فروش در این زمینه داشتیم، تماما به دلیل افزایش بلیت نبوده و قدری هم به دلیل سفرهای نوروزی و کمی تبلیغات در این عرصه بوده که به درستی صورت نگرفته بود.
وی در ادامه گفت: اما با وجود همین بیست درصد افزایش قیمت بلیت نتوانستیم به فروش پارسال برسیم که دلایلش باید کارشناسی شود، چون ما پارسال فروش چشمگیری داشتیم.
سعیدی پور در پایان خاطرنشان کرد: تنقلاتی که مردم با خودشان به سالن های سینما می برند، بیش از قیمت بلیت است. سینماداران هم هزینه هایی که برای کیفیت پخش آثار هزینه می کنند، به خاطر مسائل رفاهی مردم است و این افزایش قیمت بلیت واقعا انقدر سنگین نیست. ما باید نگران ساخت فیلم های با کیفیت در این عرصه باشیم و فکر نمی کنم با توجه به تورم در کشور این افزایش خیلی زیاد بوده باشد. در ادامه تولیداتمان در سال جدید چند فیلم بفروش داریم که قطعا گیشه سینما را متحول خواهد کرد.
انتهای پیام/