مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت تمامی خانه‌های تاریخی استان به استثنای خانه تاریخی اسماعیل بیگ در اردبیل ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کریم حاجی‌زاده افزود: تنها خانه‌ای که تاکنون به دلیل مشکلات قانونی به ثبت ملی نرسیده خانه اسماعیل بیگ است.

وی گفت: به دلیل مشکلات وراث، مالک خانه از ثبت ملی ممانعت می‌کرد که با تشکیل جلسه شورای فنی و طرح دلایل و اهمیت ثبت ملی، مجوز ثبت به رغم مخالفت مالک درخواست شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: در وضعیت فعلی درخواست ثبت ملی به شورای عالی ثبت سازمان ارجاع شده و در نوبت ثبت است.

حاجی‌زاده با ابراز امیدواری از ثبت ملی این خانه تاریخی در نیمه نخست سال جاری ادامه داد: ثبت ملی در واقع این فرصت را فراهم می‌سازد که سازمان میراث فرهنگی در مرمت و بازسازی اثر دخالت کند.

وی گفت: با حفظ مالکیت بخش خصوصی میراث فرهنگی بعد از ثبت ملی موظف به کمک‌های فنی و اعتباری اثر می‌شود و در واقع این سازمان تنها سازمانی است که می‌تواند برای کاربری‌های تعیین شده کمک بلاعوض داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به معافیت‌های مالیاتی و عوارضی در نقل‌وانتقال اثر ثبت ملی ادامه داد: همچنین تخریب اثر ثبت ملی غیرقانونی بوده و در واقع ثبت ملی فرصت قانونی حفظ اصالت بنا را موجب می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همسایه
۰۹:۵۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
خانه اسماعیل بیگ در معرض تخریب قرارداره . متاسفانه در خیابان کشی دیوار آجری این ساختمان تخریب و بجای آن با بلوک دیوارکشی کردن . الان هم که بخشهای داخلی ساختمان در حال ریزش و تخریب هست و ساختمان به لانه سگها و گربه ها و پاتوق معتادها داره تبدیل میشه