نواقصی در طرح جامع و تفصیلی مشهد وجود دارد که باید برطرف شود.

نواقص موجود در طرح تفصیلی مشهد باید رفع شود
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،سهراب مشهودی دبیر شورای شهرسازی جامعه مهندسین مشاوران ایران گفت: طرح جامع و تفصیلی مشهد در واقع با پیش زمینه¬ای از طرح‌های تفصیلی تهران، شیراز و تبریز تهیه شد، البته قرار بر این بود که طرح جامع و تفصیلی مشهد به صورت همزمان تهیه شود و به شیوه رفت و برگشتی مورد تنظیم قرار بگیرد.
وی افزود: بر این اساس مقرر شده بود تا مشاور طرح همان¬گونه که بر روی طرح-های توسعه مناطق نیز فعالیت می¬کند، طرح تفصیلی و جامع را نیز در نظر داشته باشد؛ با این وجود این قرار به فراموشی سپرده شد و طرح جامع و تفصیلی مشهد به صورت رفت و برگشتی تصویب نشد.
وی پیرامون عقب افتادگی طرح جامع مشهد گفت: اکنون طرح جامع مشهد از فرایند طبیعی خود بازمانده و نتوانسته به موقع تصویب شود. ۳ سال از آمادگی طرح تفصیلی مشهد برای مصوب شدن می‌گذرد، اما عقب افتادگی طرح جامع مشکل ساز شده است.
این مقام مسئول پیرامون کارشکنی اداره کل راه و شهرسازی در طرح جامع مشهد افزود: متاسفانه اداره کل راه و شهرسازی نیز با خلا مسئولیت از مشاور طرح جامع، کارشکنی بزرگی انجام داد و خود، نهایی شدن این طرح را بر عهده گرفت؛ در حالیکه این اقدام خلاف قانون است.
دبیر شورای شهرسازی جامعه مهندسین مشاوران ایران گفت: راه و شهرسازی در صدد بود تا طرح جامع را نهایی کند، اما به جرات می¬توان گفت که تن‌ها در حد حرف این کار را انجام داده و در عمل، هنوز طرح جامع مشهد نهایی نشده است.
مشهودی افزود: شورای شهر مشهد هم از سویی مقصر است و از دگر سو نیز تقصیری بر گردن ندارد. شورای شهر از آن جهت که هنوز طرح جامع تصویب نشده و طبق قانون می‌بایست از طرح¬های گذشته استفاده کند، بدون تقصیر است؛ اما از سویی دیگر شورای شهر مشهد با علم به غیر منطقی بودن این اقدام، آن را انجام می¬دهد. پس می‌توان گفت که از این دیدگاه مقصر است.
وی گفت: در طرح جامع و تفصیلی مشهد، توجهی به توسعه شهری نشده، همچنین در طرح جامع یک سقف جمعیتی تعریف شده که با ساختار مشهد همخوانی ندارد. مشهد به عنوان کلانشهر مذهبی جهان اسلام، سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر است و تعیین سقف جمعیتی برای چنین شهری، علمی و مطالعاتی به نظر نمی¬رسد.
دبیر شورای شهرسازی جامعه مهندسین مشاور کشور افزود: در این طرح، نگاهی به شهروندان زیر خط فقر نشده، همان¬هایی که در حاشیه مشهد زندگی می‌کنند. متاسفانه در طرح جامع و تفصیلی مشهد، توجهی به توسعه برون شهری نشده است.
مشهودی گفت: مشهد به عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی کشور، از ۲ شخصیت برخوردار است، یک شخصیت آن در سطح ملی و فراملی نمود پیدا می‌کند که مبتنی بر استقرار حرم مطهر رضوی در این شهر است. شخصیت دیگر این شهر نیز به جایگاه منطقه‌ای آن برمی¬گردد.
وی افزود: متاسفانه نواقصی در طرح جامع و تفصیلی مشهد دیده می¬شود که جای بسی تامل دارد. در چنین شرایطی، مناسبت‌های سیاسی بیش از گذشته تاثیرگذار هستند و انتخاب یک شهردار سیاسی ممکن است به ضرر این شهر و مردم آن باشد.
نخستین طرح جامع وتفصیلی مشهد از سال ١٣۴۶ شمسی آغاز و در نظر داشت تا این شهر را طی سالهای ١٣۵٠ تا ١٣٧٠ ساماندهی کند. این طرح جامع که به طرح خازنی معروف شد، محدوده مشهد را ٣٣۴۴ هکتار و حریم شهر را نیز ١٧ هزار هکتار در نظر گرفته بود. همچنین توسعه شهر نیز به سمت غرب و جنوب و تا شیب ١۵ سانتی متر محاسبه شده بود.
دومین طرح جامع مشهد هم با عنوان مهرآزاد در سال ١٣٧٠ و سومین طرح جامع این کلانشهر نیز در سال ١٣٨٣ تهیه شد. سرانجام در سال ٨٣ و پس از پیگیری‌های مکرر، طرح جامع و تفصیلی مشهد در شورای برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی به تصویب رسید. با این وجود، طرح جامع و تفصیلی مشهد هنوز به تصویب نهایی نزدیک نشده و به نظر می‌رسد که نیاز به تعیین ضرب‌الاجل‌هایی دارد و جلوگیری از تخریب مزارع و اراضی کشاورزی محدوده شهر، جلوگیری از رشد افقی شهر و توسعه رشد عمودی در شهر، از جمله اهدافی هستند که برای طرح جامع و تفصیلی مشهد دیده شده‌اند.
انتهای پیام// ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.