نمایندگان مجلس سازمان محیط زیست را مکلف کردند تا واحدهای صنعتی و تولیدی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز است را مشخص کرده و آنها را به بالاترین مقام تصمیم‌گیر معرفی کنند.

مجوز مجلس به سازمان محیط زیست برای جلوگیری از فعالیت واحدهای تولید آلاینده‌زا
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین ماه) در جریان بررسی جزئیات لایحه هوای پاک با ماده 12 این لایحه موافقت کردند.
 
به موجب ماده 12 سازمان مکلف است تمامی مراکز در واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی عمومی و کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز مصوب باشد را مشخص نموده و مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی، وسعت منطقه تحت تأثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسئولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم‌گیر واحد ابلاغ نماید تا در مهلت معینی که توسط سازمان تعیین می‌شود (بر اساس نوع آلودگی و ماهیت فرآیند کنترلی) نسبت به رفع آلودگی و یا تغییر تولید یا تغییر فرآیند تولید یا تعطیل کار و فعالیت خود اقدام نمایند.
 
در طی مدت تعیین تکلیف این واحدها، طبق مفاد این قانون، به واحدهای مذکور، جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق می‌گیرد.
 
تبصره 1- تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی کامل کار و فعالیت کارخانجات،‌ معادن بزرگ و واحدهای آلاینده بزرگ که تأثیرات ملی و منطقه‌ای دارند بر عهده ستادی متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان، استاندار استان و بالاترین مقام دستگاه ذیربط می‌باشد.
 
تبصره2- در صورت عدم اجرای مفاد این ماده در پایان مهلت مقرر، سازمان از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آورده و متخلف را جهت پیگیری قضایی، طبق مفاد این قانون به مرجع صالحی قضایی معرفی می‌نماید. واحد تولیدی علاوه بر جبران خسارت وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل 3 تا 5 برابر خسارت وارده به محیط زیست محکوم می‌شود.
 
مجازات مقرر در این تبصره در خصوص مالکان، مدیران و مسئولان کارخانجات، واحدها و کارگاه‌های تولیدی، صنایع نفتی و گازی، نیروگاه‌ها و سایر واحدهای تولیدی، خدماتی و معدنی آلوده‌کننده که پس از تعطیلی رأسا و بدون کسب اجازه از سازمان مبادرت به بازگشایی و ادامه فالیت آنها بنمایند،‌ نیز اعمال می‌شود.
 
تبصره3- حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا توسط سازمان تعیین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار