رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: اپرا در کشورهای غربی همان کار تعزیه ما را می‌کرده است، آن‌ها مسائلی که ما در قالب تعزیه بیان می‌کردیم را در اپرا بیان می‌کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مصطفی جوادی‌مقدم عصر امروز در نشست خبری آخرین درخت فرش اظهار داشت: متأسفانه بحث موسیقی بد جا افتاده است، موسیقی را با چیزهای بدی کنار هم قرار می‌دهند و شاید به این دلیل است که موسیقی را نمی‌شناسند که باعث چه جریانی می‌شود.

وی افزود: موسیقی باعث بروز خلاقیت‌های فکری انسان می‌شود، اگر موسیقی خوب باشد انسان را به خردورزی وامی‌دارد، در دوره صفویه به دلیل شرایط نابسامان جامعه شاه‌عباس صفوی دستور داده است از هند گروهی وارد کنند تا با نواختن موسیقی باعث نشاط جامعه شوند، این نشاط اجتماعی همیشه مورد توجه حکومت‌ها بوده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بیان کرد: امروز وقتی در مورد موسیقی صحبت می‌کنیم بخشی از آن مربوط به همان نشاط اجتماعی است، اما نشاط را نباید با مسائل دیگر قاطی کرد و اشتباه گرفت؛ اگر می‌گوییم بعضی از موسیقی‌ها خوب نیستند، به خاطر این است که در ایجاد نشاط دچار افراط و تفریط می‌شویم، صحبتی که در رابطه با موسیقی می‌کنیم، در رابطه با موسیقی فاخر است.

وی تصریح کرد: در فضای فعلی گروه‌های هنری باید به مردم نشان دهند این موسیقی با موسیقی که قبل از انقلاب وجود داشت فرق دارد، این موسیقی فاخر است و باعث رسیدن به اوج انسانیت و خرد می‌شود؛ در جامعه عوام و خواص را در کنار هم داریم، نمی‌شود گفت خواص اهل موسیقی هستند و عوام نیستند، این موضوع در بین مردم متفاوت است، قسمتی از این اختلاف‌ نظر اعتقادی است و قسمتی از آن‌هم مربوط به سلیقه است.

جوادی‌مقدم گفت: اپرایی که قرار است برگزار شود تلفیقی از 7 هنر بوده و این قابل‌ تقدیر است؛ محوطه‌ای که قرار است این برنامه در آن اجرا شود، محوطه باستانی سیلک است، شاید چنین اپرایی دیگر تکرار نشود.

وی فرش را یک فرهنگ فراموش‌شده دانست و تأکید کرد: مبحث اصلی این اپرا یک فرهنگ فراموش‌شده به نام فرش است، وقتی می‌گوییم آخرین درخت فرش تن انسان می‌لرزد؛ در این کلمه آخرین حرف‌های زیادی وجود دارد، یعنی چیزی روبه‌زوال است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان خاطرنشان کرد: اپرا در کشورهای غربی همان کار تعزیه ما را می‌کرده است، آن‌ها مسائلی که ما در قالب تعزیه بیان می‌کردیم را در اپرا بیان می‌کردند؛ نمی‌خواهیم بگوییم تعزیه ما یک نوع اپراست، بلکه می‌گوییم اپرای آن‌ها یک نوع تعزیه است، اینکه کدام از کدام الگوبرداری کرده است باید مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

وی با اشاره به ساز و کار دریافت مجوز برای اجرای موسیقی اذعان داشت: اجراهای موسیقی زیر 150 نفر با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان برگزار می‌شود، همان‌طور که گروه‌هایی درخواست کردند و این مجوز صادر شد؛ اما کنسرت‌هایی که از 150 نفر به بالا هستند بعد از دریافت شورای تأمین شهرستان، اداره‌کل باید روی آن‌ها نظر دهد، این قانونی هست که در کل کشور اجرا می‌شود.

گفتنی است اپرای آخرین درخت فرش در اردیبهشت‌ماه در کاشان برگزار می‌شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.