بسیاری از کارشناسان اقتصادی تولید داخلی را اصلی ترین پایه در شکوفایی اقتصادی عنوان می کنند و در این میان خلاصی و رهایی از رکود اقتصادی،پیش نیاز پویایی و رونق تولید به شمار می رود.

شاه بیت اقتصاد کشور تولید داخلی است/تا از رکود خلاص نشویم،امکان توسعه اقتصادی میسر نخواهد شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به تولید داخلی، عنصر و مؤلفه ای است که در خلأ، فقدان یا کم توجهی به آن نمی توان اهداف، نظریات و تئوری های اقتصادی را در مقام عمل به نتیجه ای ملموس و قابل احساس مبدل نمود.

فاطمه بنی احمدی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخلی در دو سطح خرد و کلان و از دو منظر مردمی و مدیریتی اظهار داشت: با مطالعه تاریخ و سیر توسعه و رشد کشورها به این واقعیت پی می بریم که فروش نفت و منابع زیر زمینی و تزریق درآمدها برای واردات محصولات خارجی به توسعه شایسته و واقعی منجر نمی شود و در بهترین حالت ممکن، شاهد رشدی خواهیم بود که امکان استمرار، پایداری و دوام آن میسر نیست.

وی افزود: به اعتقاد بنده شاه بیت اقتصاد کشور، تولید داخلی است و در صورت کم توجهی به این مقوله، نمی توان اهداف از پیش تعیین شده مرتبط با این حوزه را به نحو مطلوبی تأمین و محقق کرد.

بنی احمدی گفت: تبدیل کردن بازار داخلی به محفلی برای فروش محصولات خارجی، هنر نیست و در صورت متکی بودن به چنین رویه نادرستی، وابستگی و شکنندگی اقتصاد کشور نه در حد یک احتمال بلکه به عنوان عارضه ای قطعی نمود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عربی با فروش نفت و واردات تولیدات و محصولات کشورهای غربی، در ظاهر به شکوفایی و پیشرفت رسیده اند اما باطن و عقبه توسعه مذکور، تهی و خالی از بنیه و انسجام مطلوب است.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: متأسفانه در طول سالیان اخیر، اقدامات انجام شده در عرصه اقتصادی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده و این قضیه زمانی دردناک‌تر می شود که نقشه راهِ جامع پیمایش توسعه اقتصادی تحت عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف، طراحی و از سوی رهبر معظم انقلاب به کرات تبیین شده، اما متأسفانه در مقام عمل، آن‌چنان که باید به این امر خطیر توجه کافی و وافری نشد.

وی افزود: فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی، باید به این واقعیت اشاره شود که برخی از تصمیمات غلط در دولت فعلی و دولت گذشته باعث شده تا در عرصه اقتصادی با چالش ها و معضلات عدیده ای مواجه شویم.

بنی احمدی گفت: رفع موانع تولید، پرداخت تسهیلات با سود حداقلی و بازپرداخت های میان مدت و بلند مدت، افزایش سخت گیری ها در ورود کالاهای خارجی، آن هم در بخش هایی که نمونه داخلی آن وجود دارد، لازمه تقویت تولید داخلی است، اما متأسفانه برخی مسئولان بیشتر از آنکه به اقدام و عمل توجه کنند به سخن سرایی مبادرت ورزیده اند.

 در رکود اقتصادی،تمامی طرح های اقتصادی محکوم به شکست است

امین خسروی، فعال حوزه تولید و صنعت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم حمایت هر چه بیشتر از فعالان حوزه صنعتی و تولیدی گفت: ابراز همدردی با مشکلات صنعتگران برای ما قابل احترام است، اما بیشتر از طرح مشکل، نیازمند طرح های حمایتی و البته کاربردی و عملیاتی هستیم.

وی افزود: در شرایطی که رکود اقتصادی،قدرت خرید مردم را تنزل داده، امکان تقویت بنیه تولیدی و اقتصادی فراهم نخواهد شد.

این فعال حوزه صنعتی و تولید عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از کارخانجات به دلیل رکود اقتصادی با چنان چالش هایی مواجه شده‌اند که برای وصول بدهی‌ها و تأمین طلب طرف‌های خود، تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی خود را به حراج گذاشته اند و تا زمانی که شاهد چنین نارسایی هایی (رکود اقتصادی) هستیم،تمامی طرح های اقتصادی محکوم به شکست خواهد بود.

خسروی گفت: رشد دلالی و واسطه گری، آفتی است که اقتصاد کشور و تولید را به نابودی می کشد و متأسفانه کم نبوده اند کارخانجاتی که به دلیل بروز ناهنجاری های این‌چنینی ناچار به تعطیلی، اخراج کارگران و کاهش ظرفیت های تولیدی خود شده اند.

این فعال صنعتی و تولیدی عنوان کرد: حذف واسطه گری، تسهیل و تقویت فرآیند سرمایه گذاری، ایجاد ثبات مدیریتی در بازار بورس، اعطای تسهیلات کم بهره از الزاماتی است که با حصول آن، امکان رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی فراهم خواهد شد و حصول این امر بدون یک عزم فراگیر و همگرایی و هم افزایی همه جانبه مُیَسَر نخواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۱:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
والا من هرچی تو بازار میخرم ساخت چین روش درج شده، این کجاش حمایت از تولید داخله
آخرین اخبار