معاون اول رییس جمهور بیان کرد: دولت با تمام توان بسیج شده تا مشکل ریزگردها در خوزستان را حل نماید.

دغدغه دولت، حل موضوع ریزگردها در خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در حاشیه بازدید از کانون ریزگردهای جنوب شرق اهواز اظهار داشت: یکی از مسائلی که به صورت جدی بخشی از کشور به ویژه استان خوزستان را درگیر کرده بحث ریزگردها است که حتی مردم استان های ایلام و لرستان نیز با این مشکل روبرو شده اند.

وی با بیان این که ریزگردها 2 منشا خارجی و داخلی دارند گفت: منشأ خارجی ریزگردها از سمت کشورهای عراق و عربستان و سوریه وارد کشور می شوند و حل آن ها نیاز به گفتگوهای بین المللی و مذاکرات در سازمان ملل دارد.

جهانگیری تصریح کرد: همچنین مشکلات ریزگردها با منشأ خارجی باید با گفتگوهای دوجانبه با کشورهای منشأ و منبع اصلی ریزگردها حل شود که وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست مشغول انجام این کار و مذاکره هستند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کانون های داخلی ریزگرد در کشور اذعان داشت: این کانون ها به ویژه در سال های اخیر مردم اهواز و خوزستان را آزار داده است و حتی در برخی مواقع منجر به قطعی آب و برق هم شد.

وی افزود: دولت به صورت کامل بسیج شد تا منشأ داخل کشور را شناسایی و با روش های علمی آن را متوقف و مبارزه لازم را انجام دهد.

اسحاق جهانگیری خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که کم ترین ضرر را دارد و هزینه کم تری نسبت به سایر روش ها می خواهد طرح کشت جنگل بود که بیابان ها و کانون هایی که فوق بحرانی و منشأ اصلی است را تحت پوشش قرار می دهد.

وی بیان داشت: در این شرایط جهاد کشاوزی مثل دوران دفاع مقدس درخشید و یک طرح جهادی بسیار خوبی را انجام داد و به صورت شبانه روزی نیز در حال فعالیت است.

این مقام دولتی گفت: تمامی امکانات را برای انجام این طرح بسیج کرده ایم و حتی کانالی از کارون هم در حال حفاری است تا آب موردنیاز را به این دشت ها و مراکز کانون اصلی منتقل کند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به مساله درختکاری اذعان کرد: 700 هزار نهال تاکنون در کانون های فوق بحرانی ریزگردها در خوزستان غرس شده است که امیدواریم این طرح با کمک مردم سرعت بیش تری بگیرد هرچند مردم روی برخی از اراضی این منطقه مالکیت و ادعا دارند که باید حقوق آن ها هم رعایت شود.

وی افزود: مردم باید اطمینان پیدا کنند که دولت نمی خواهد به قیمت حل یک مشکل در مقابل یک مشکل دیگر هم برای آن ها ایجاد کند به همین دلیل تمام حق و حقوق قانونی مردم را رعایت می کنیم و امیدوارم بتوانیم بخشی از روستاهایی که در این منطقه قرار گرفتند و از برخی امکانات رفاهی مثل آب آشامیدنی و جاده و یا حتی آب کشاورزی محروم هستندبرخوردار شوند.

جهانگیری اذعان داشت: ریزگردها بهانه ای شد تا حضور بیش تری در منطقه پیدا کنیم و برای همین می توان مشکلات روستاها را به صورت جدی تری حل کنیم تا مردم ماندگاری بیش تری در این روستا داشته باشند و جوانان کار مناسبی پیدا کنند و این مسئله اولویت دولت است.

وی افزود: همزمان با مبارزه با ریزگردها به مسائل و مشکلات مردم هم رسیدگی می کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیران جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت روز چهارشنبه وارد استان خوزستان شد تا در یک سفر 2 روزه چندین طرح مهم اقتصادی را افتتاح نماید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار