کرمانشاه؛

ماهی قرمز باعث کاهش تنوع گونه‌های بومی در محیط زیست می‌شود

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از مردم خواست "ماهی قرمز" را در تالاب‌ها و سراب‌ها رها نکنند.

گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛کاظم علیزاده معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: گونه ماهی قرمزی که برای ایام نوروز مرسوم است و برای سفره هفت سین خرید و نگهداری می‌شود، نوعی گونه غیربومی و مهاجم برای محیط زیست به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه این ماهی‌ها گوشت خوار هستند و ممکن است از لارو سایر ماهیان و گونه‌های آبزی تغذیه کنند، افزود: این امر باعث نابودی و کاهش تنوع گونه‌های بومی در محیط زیست می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: با از بین رفتن و یا کاهش جمعیت یک گونه، کل چرخه اکوسیستم به هم می‌خورد و سایر گونه‌ها نیز به دنبال آن آسیب می‌بینند.

علیزاده بهترین مکان برای رها کردن ماهی قرمز را استخرها، حوضچه‌ها و کانال‌های بسته دانست و یادآوری کرد: حوض داخل پارک‌های سطح شهر نیز محل مناسبی برای رها کردن ماهی قرمز است.

وی از مردم خواست از رها کردن این ماهی‌ها در رودخانه‌ها، سراب‌ها و تالاب‌ها که به آب باز راه دارند خودداری کنند تا امکان ارتباط بین این ماهی و سایر گونه‌های آبزی ایجاد نشود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، با اقدامات آموزشی و فرهنگسازی که طی چند سال اخیر انجام شده مردم آگاهی بیشتری نسبت به این مسئله پیدا کردند و کمتر شاهد رها شدن ماهی قرمز در محیط زیست هستیم، اما هنوز هم مواردی وجود دارد که به چرخه محیط زیست آسیب می‌زند.
 
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.