مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد: مبارزه با آفت سن در سطح 350 تا 400 هزار هکتار از مزارع گندم استان کرمانشاه انجام شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرهاد شریفی با بیان اینکه مبارزه با آفت سن از امروز(14 فروردین) در شهرستان سرپل‌ذهاب آغاز شده، اظهار کرد: تاکنون بجز در شهرستان سرپل‌ذهاب و قسمت غربی شهرستان گیلانغرب در هیچ جای دیگر استان مبارزه با آفت سن شروع نشده است.
شریفی با بیان اینکه هنوز در بقیه شهرستان‌های استان ریزش سن اتفاق نیافتاده، افزود: آفات سن مشغول زمستان‌گذرانی در کوه ها هستند و هنوز پایین نیامده‌اند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: امسال ریزش سن در مزارع گندم بین 15 تا 20 روز به تعویق افتاده و به همین دلیل مبارزه با این آفت نیز دیرتر آغاز شده است.
شریفی با اشاره به اینکه شرایط جوی حاکم بر استان(سرمای هوا و بارش باران و برف) ریزش سن در مزارع گندم را تعویق انداخته، تصریح کرد: برای شیوع آفت سن باید متوسط دمای روزانه و شبانه زیر 12 درجه سانتیگراد نباشد.
وی با بیان اینکه اگر مطابق روال سالهای گذشته شاهد شیوع سن در مزارع گندم باشیم، باید مبارزه در سطح 350 تا 400 هزار هکتار از مزارع گندم انجام شود، ابراز امیدواری کرد: سرما و یخبندان رخ داده باعث تلفات بیشتر آفت سن شده و پایین آمدن شیوع این آفت را در مزارع در پی داشته باشد، هرچند شواهد نشان از این دارد که امسال نیز از نظر شیوع آفت سن در مزارع گندم شرایط مشابه سالهای گذشته است.
شریفی در ادامه با اشاره به اینکه تشخیص زمان مبارزه با آفت سن بر عهده کارشناسان است، افزود: کارشناسان با کادر اندازی و بررسی میزان شیوع سن در مزارع در واحد سطح در زمان رسیدن به سطح زیان اقتصادی اقدام به سم‌پاشی را به کشاورزان توصیه می‌کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: سمپاشی زمانی توصیه می شود که تراکم سن در مزرعه به حدی برسد که سود حاصل از سم‌پاشی بیشتر از خسارت آفت باشد.
این مسئول در ادامه با اشاره به موجود بودن سم کافی در استان برای مبارزه با آفت سن افزود: هیچ مشکلی در این خصوص نداریم، ضمن اینکه سم مورد نیاز برای مبارزه با افت سن در داخل استان تولید می‌شود.
شریفی در ادامه با تاکید بر اینکه مبارزه نکردن با آفت سن در مزارع خسارت کمی و کیفی در عملکرد گندم تولیدی را در پی خواهد داشت، افزود: سن گندم درصد پروتئین گندم را پایین آورده و خاصیت نانوایی آن را پایین می‌آورد.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.