استان کرمانشاه رتبه پنجم کنترل ریزش و ضایعات عملیات برداشت غلات کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه رتبه پنجم کنترل ریزش و ضایعات عملیات برداشت غلات کشور را به خود اختصاص داده است.

خسرو شهبازی افزود: کمترین ضایعات برداشت غلات استان 4 و 22 صدم درصد بوده‌ که بعد از استان‌های البرز، زنجان، فارس و یزد قرار دارد که کمترین درصد ضایعات برداشت غلات را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: برداشت غلات یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عملیات زراعی در تولید این محصول می باشد که هر ساله با مدیریت، برنامه‌ریزی و نظارت ستاد کشوری برداشت غلات در ستادهای استانی پیگیری میگردد.

وی با بیان اینکه متوسط میزان تلفات و ضایعات عملیات برداشت در کشور به 5و هفت دهم درصد رسیده، اضافه کرد: در سال زراعی 94-95 با توجه به حجم وسیع تولید گندم در کشور، با برنامه‌ریزی منسجم این ستاد و هماهنگی با تمام مسئولین ذیربط خوشبختانه عملیات برداشت غلات کشور به دقت مدیریت گردیده که نتایج آن موفقیت آمیز می‌باشد.

شهبازی گفت: در ایام برداشت غلات بیش از یکهزار دستگاه کمباین در سطح استان فعالیت داشته‌اند که 595 دستگاه بومی استان و 501 دستگاه نیز مهاجر بوده که به امر برداشت غلات مشغول بودند.

وی با اشاره به اینکه 21 دستگاه کمباین در سال 95 به ناوگان ماشین‌آلات استان افزوده شده، افزود: خریداری این کمباین‌ها با ارائه تسهیلات خط 4 مکانیزاسیون صورت گرفته است.

شهبازی یکی از دلایل کاهش درصد ریزش کمباین‌ها را در سال زراعی گذشته نظارت فنی و مستمر کارشناسان کشاورزی در قبل و حین برداشت دانست و خاطرنشان کرد: آموزش کارشناسان قبل از برداشت جهت بازآموزی تنظیم و سرویس کمباین‌ها نیز تاثیر گذار بوده است.

وی گفت: کمباین‌های فعال استان دارای کارت معاینه فنی بوده و هر کمباین حداقل 3 مرتبه بازدید شده که 2 مرتبه در حین برداشت انجام شده است.

شهبازی به گروه‌های ناظر بر عملیات برداشت اشاره کرد و گفت: 67 گروه نظارت بر عمل برداشت غلات استان را عهده داشته‌اند که شامل 14 گروه در شهرستان، یک گروه استانی و 52 مرکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان ها است.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.