شهردار اصفهان گفت: زنده کردن چوگان علاوه بر تنوع بخشیدن به جاذبه‌های گردشگری اصفهان، موجب بازگشت به هویت گذشته خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه اجرای بازی نمادین چوگان در میدان امام (ره)  در مورد اقدامات شهرداری اصفهان برای احیای ورزش چوگان اظهار کرد: بعد از برگزاری اجلاس ICCN (میراث معنوی ناملموس) تصمیم گرفتیم بازی چوگان را که میراث معنوی و کهن شهر اصفهان محسوب می‌شود را زنده کنیم و بتوانیم این ورزش را با نام ایران به ثبت جهانی برسانیم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در این خصوص افزود: مقام معظم رهبری ورزش چوگان را رشته ای برخاسته از تمدن ایران دانسته و در این باره فرموده اند اولويتها را در رشته‌هاى ورزشى مورد نظر قرار دهيد. بعضى از رشته‌هاى ورزشى هست كه ما در داخل كشور، هم سابقه‌اش را داريم، هم ظرفيتش را داريم، هم تجربه‌اش را داريم - يعنى توانائى‌هاى گوناگون داريم - اين رشته‌ها قهرمانى‌آور است. من آن سالها بعضى از رشته‌ها را اسم مى‌آوردم. خب، در فلان رشته ما در دنيا هيچ رتبه‌اى نداريم، شانسى هم نداريم؛ يعنى اقبال اين كه رتبه هم بياوريم، نداريم - كه البته دلائلى هم دارد - اما در بعضى از رشته‌ها ما در دنيا رتبه داريم. امروز شما در دنيا روى سكوى قهرمانى قرار می گيريد - مثلاً در كشتى، يا در وزنه‌بردارى، يا در بعضى از رشته‌هاى ديگر - اين خيلى مهم است. من چند سال قبل از اين - يادم نيست چه سالى بود - كه همين دوستان ورزشى اينجا آمدند و ملاقات كردند، مثلاً از «چوگان» اسم آوردم. خب، چوگان ورزش ما ايرانى‌ها است، مال ما است؛ ورزش خوبى هم هست، ورزش سرگرم‌كننده و شادى هم هست. استعداد اين ورزش در ايران وجود دارد؛ اگر وجود نداشت، پيش نمى‌آمد. در طول تاريخ، ورزش چوگان در ايران چيز معروفى بوده است.
وی افزود: علیرغم نگاه ارزشمند رهبر معظم انقلاب براین ورزش متأسفانه ورزش چوگان به نام کشور دیگری ثبت شده است بنابراین تلاش داریم نوعی از این بازی که در ایران انجام می‌شود را به نام کشورمان به ثبت برسانیم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری اصفهان بستر لازم برای توسعه چوگان را فراهم می کند ادامه داد: تلاش فدراسیون چوگان و هیأت چوگان استان اصفهان در این زمینه بسیار خوب بود. این برنامه نه تنها می‌تواند به زنده کردن یکی از میراث‌های کهن ما کمک کند، می تواند موجب افزایش میانگین ماندگاری مسافر در شهر اصفهان، تنوع بخشیدن به جاذبه‌های گردشگری و جذابیت بیشتر اصفهان برای جهانگردان شود.

وی اضافه کرد: اخیراً در حوزه گردشگری، در کنار رویکرد صیانتی به رویکرد تأسیسی یعنی تأسیس جاذبه‌های گردشگری جدید روی آورده‌ایم و ورزش چوگان نیز یکی از ورزش‌های بومی و محلی و کاملاً ایرانی است و می‌توان آن را احیا کرد. زنده کردن چوگان علاوه بر تنوع بخشیدن به جاذبه‌های گردشگری اصفهان، موجب بازگشت به هویت گذشته خواهد شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.