به گزارش
خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اگر پس از چند سال کار کردن شاهد این هستید که دیگران به طور مرتب ارتقای شغلی می گیرند و شما هیچ پیشرفتی در کار خود نمیبینید، زمان آن رسیده که به طور جدی به شیوه کار خود فکر کنید و آن را با دیگران مقایسه کنید.
آیا سر وقت به محل کار خود می روید؟
وقت شناسی و حضور به موقع در محل کار یکی از موارد اصلی در موفقیت شغلی و ارتقاء کاری محسوب میشود. کارمندانی که به زمان حضور و غیاب خود در شرکت، سازمان یا حتی مغازه محل کار خود اهمیت می دهند، به عنوان فردی وظیفه شناس معرفی می شوند و مورد توجه مدیران و روسای خود قرار می گیرند، این افراد برای کار خود ارزش قائل هستند و هر روز زمان مناسبی را صرف کار می کنند.
یکی از موضوعاتی که مدیران درگیر آن هستند، ساعت ورود و خروج کارکنان است. تاخیر و خروج زودتر از زمان اتمام کار تک تک کارکنان به صورت یک گزارش هر ماه در اختیار مدیران قرار می گیرد و به این ترتیب مدیر ممکن است برداشت منفی یا مثبت از کارکنان خود پیدا کند.
آیا مدیران می دانند که شما تا چه اندازه کارهای خود را به درستی انجام می دهید؟
همیشه سعی کنید کاری را که به شما محول شده است به نحو احسن انجام دهید و تمام تلاش خود را برای موفقیت در هر پروژه کاری بکار گیرید.
اجازه دهید تا مدیران نیز از مفید بودن شما در محل کار مطلع شوند. این به معنی چاپلوسی نیست و باید نتیجه عمل خود را به مدیران نشان دهید تا روی شما برنامه ریزی انجام دهند و تشخیص دهند که شما توانایی احراز پست های بالاتر مدیریتی و کاری را دارا هستید.
محبوب مدیران، کارمندان و همکاران خود باشید
معمولاً افرادی در سمت های کاری خود پیشرفت می کنند که رابطه خوبی با سایر کارمندان و همکاران دارند، این افراد مورد حمایت اطرافیان خود قرار می گیرند و اگر قرار باشد روزی مدیر آنها شوند دیگران به خوبی دستورات آنها را اجرا می کنند.
افرادی که مورد علاقه سایر کارکنان نیستند، حتی در صورت احراز پست های مدیریتی با چالش های سخت برای هم مسیر کردن سایرین با خود مواجه هستند و هر نوسانی می تواند موقعیت آنها را تخریب کند.
مراقب افراد تنگ نظر و حسود باشید
افراد موفق و ناموفق در محل کار معمولاً موافقان و مخالفانی دارند که این افراد می توانند باعث پیشرفت و موفقیت یا پسرفت و ناکامیشان شوند.
این طرز تفکر که مدیران به فکر شما هستند و خودشان در بازه زمانی مناسب پست های بالاتر را به شما پیشنهاد می کنند یک تصور اشتباه و کاملاً غلط است.
مدیران امروزی به قدری درگیر پیچیدگی های کاری، زندگی شخصی و خانوادگی خود هستند که کمتر زمان برای فکر کردن به ارتقاء و پاداشدهی به کارمند خود را دارند. در این زمان شما باید با انجام دادن صحیح کارها، خود را به اطلاع آنها برسانید و نیز درخواست ارتقای کار و پست شغلی کنید.
چگونه به نحوی درست درخواست ارتقاء کنید
بسیاری از افرادی که با وجود سخت کوشی تقاضای ارتقای کار داده اند نه تنها به مقصود خود نرسیده اند، بلکه کار خود را از دست داده اند یا مجبور به ادامه کار در همان پست قبلی شده اند، زیرا موارد کلیدی را رعایت نکرده اند. این نکات به شرح زیر است:
زمانی که نباید تقاضا بابت ارتقای حقوق کرد؛ زمانی که موسسه یا سازمان با بحران مالی یا در پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه است.
زمانی که یک فرد کلیدی که پستی مهم را در اختیار داشته به دلایلی موقعیت خود را از دست داده و مدیران به شدت از این وضعیت نگران هستند و شما نیز موقعیت تحصیلی یا تجربه لازم را ندارید تا آن پست را احراز کنید.
زمانی که نسبت به انجام مسئولیت های شغلی و حضور به موقع در محل کار خود بی توجه هستید و در واقع یکی از منتقدان سازمان خود محسوب میشوید.
گواهینامه ها و مدارک تحصیلی و تخصصی جدید بگیرید
پیشرفت در شغل بدون کسب مدارک جدید در عصر کنونی به سختی ممکن است. در کنار کار به فکر پیشرفت و ادامه تحصیل نیز باشید.
چنانچه شغل شما مستلزم داشتن تخصص هایی خاص است یا با گرفتن گواهینامه های جدید شانس شما برای احراز پست بالاتر افزایش می یابد، حتماً با برنامه ریزی مدارک مورد نیاز را کسب کنید.
مربی آموزش دهنده باشید
اگر شما در فعالیت های گروهی و داوطلبانه در سازمان خود شرکت کنید و به طور کاملاً رایگان و کامل به آموزش نیروهای دیگر به ویژه پرسنل تازه وارد و کم تجربه بپردازید، به یک موقعیت طلایی نزد مدیران خود دست می یابید.
آموزش و انتقال دانش باعث می شود تا مدیران شما را فردی موفق و علاقه مند به پیشرفت سازمان قلمداد کنند و به عنوان یک کاندیدا برای بدست آوردن سمت های بالا روی شما حساب کنند.
به دنبال تغییر موقعیت باشید
اگر با وجود تمامی تلاش ها بعد از گذشت چند سال هنوز پیشرفت و موفقیتی در کار خود بدست نیاورده اید، باید به دنبال تغییر موقعیت کاری خود باشید.
ابتدا درون سازمان خود سعی کنید با تغییر درون سازمانی و تغییر واحد کاری خود شرایط را برای پیشرفت و ارتقاء فراهم کنید و اگر با وجود رعایت تمامی راهکارها هنوز مدیران حاضر به سرمایه گذاری روی شما برای احراز پست بالاتر نیستند، برای پیشرفت و موفقیت باید به سازمان های دیگر بیاندیشید و در صورت موفقیت در آزمون و مصاحبه ورودی آن موسسات از سازمان فعلی خود استعفا دهید.
البته قبل از استعفا به مدیران در خصوص تصمیم اطلاع دهید. بسیاری از سازمان ها به محض اینکه متوجه از دست دادن کارکنان با ارزش خود میشوند، پست مورد نظر آنان را اعطا می کنند و یا حداقل حقوق آنها را افزایش می دهند.
منبع: Wikihow
انتهای پیام/