چشمه های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارد.

  به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛در نوشته های جغرافیایی و تاریخی قدیم به برخی از چشمه های مشهور آب گرم در سرزمین های اسلامی و خواص درمانی آنها اشاره شده، ولی شهر دهلران به علت شرایط مشکل آب و هوایی و اقلیمی و قرار نداشتن بر سر راه کاروان ها ،عملاًمشهور نشده است.

می توان گفت یکی از علل مهم بنای شهر دهلران در این منطقه، وجود آب گرم است که چون کانونی، عده ای از مردم مهاجر ساکن رشته کوه زاگرس را به سوی خود کشانده و سبب تشکیل طایفه ای از مردم این منطقه شده است.

در 5 کیلومتری شمال شرقی دهلران منطقه‌ای وجود دارد که مجتمع آثار طبیعی و ملی دهلران نامیده می‌شود. مجتمع فوق از 3 پدیده چشمه‌های آبگرم، چشمه‌های قیر و غار خفاش تشکیل شده است.

با توجه به عبور جاده اصلی دهلران، اندیمشک از جنوب منطقه و همچنین واقع شدن شهر دهلران در این قسمت اکثر راه‌های ورودی از این جاده منشعب می‌شود.

مهم ترین راه ارتباطی آثار طبیعی ملی دهلران، راه آسفالته شهر دهلران به تاسیسات چشمه‌های آب گرم شهرداری دهلران واقع در غرب منطقه است که به چشمه‌های آب گرم و غار خفاش دسترسی دارد.

دیگر راه های ارتباطی، فرعی و خاکی هستند که مهم ترین آنها عبارت است از جاده دهلران، چشمه‌های قیر که در قسمت جنوب شرقی منطقه قرار دارد.

چشمه های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در فاصله 3 کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قراردارد.

این چشمه های آب گرم، با دمای حدود 50 درجه سانتیگراد دارای چشمه های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است و آب این چشمه ها در طول روز با توجه به انعکاس نورخورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می دهد.

این تغییر رنگ روزانه آب گرم به صورت یک ضرب المثل محلی در آمده که می گویند افرادی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران هستند که روزانه به چند رنگ تغییر می کند ولی هنوز بررسی علمی و فراگیری درباره این تغییر رنگ انجام نشده است.

این آب گرم یکی از آب گرم های نادر ایران است که در راستای خواص درمان فوق العاده آن و اهمیت غیر قابل انکار اقتصادی آن بررسی های گسترده ای انجام نگرفته است.

با این وجود به تجربه ثابت شده که آب گرم دهلران برای درمان بیماری هایی چون دمل ها، زخم های بدن، شکستگی استخوان و بر طرف کننده برخی بیماری های پوستی و کوفتگی ماهیچه های بدن و گرفتگی مفید است.

در حال حاضر با حمایت ،شهرداری، استانداری ، فرمانداری دهلران و سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیساتی در آنجا احداث کرده وعلاوه بر استخرهای سرپوشیده زنانه و مردانه ،فضای مفرح،زیبا ،سرسبز و سفره خانه سنتی به همراه پارکینگ و شهربازی در خدمت رسانی به مهمانان وگردشگران فعال است که در ایام بهار و زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، این چشمه های آب گرم به صورت رودخانه در پایین دشت سرد شده و به نام سرگرو یا سرگراب برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می شود.

بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه ها فضای شهر را در برمی گیرد و جریان این آب درجنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده ازگیاهان گزاست.

این منطقه در سایت گردشگری شهرستان دهلران قراردارد، حتی گل ها و گیاهان منطقه در سایت مربوطه از شهرستان دهلران تا اطراف چشمه های آب گرم از اهمیت خاصی با توجه به وجود آب گرم برخوردار است، این چشمه ها دارای آبی است که با خواص گوگردی از دل زمین می جوشد و در مسیر رودخانه نیز آب معدنی جریان دارد.

در ایام نوروز و زمستان هزاران نفر از اطراف، شهرستان ها و استان های همجوار برای بهره گیری از خواص درمانی این چشمه ها به منطقه مراجعه می کنند، کسانی که به دنبال درمان های طبیعی و استفاده از لجن درمانی و سرچشمه های گوگردی هستند یک بار آبتنی در این چشمه ها را تجربه کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.