بدون شک چشمه های آبگرم شهرستان دهلران مهمترین جاذبه طبیعی همراه با خواص درمانی در استان ایلام است ولی به دلیل عدم امکانات مناسب در این چشمه ها و نبود متولی به حال خود رها شده اند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران چشمه های آبگرم در هر کشوری و هر منطقه ای فرصتی مناسب برای جذب گردشگر و توریست درمانی محسوب می شود.

در کشور ما در چندین استان چشمه های آبگرم وجود دارد که سالانه تعداد زیادی گردشگر به دلیل خواص درمانی این چشمه ها به این استانها سفر می کنند و هم باعث رونق گردشگری و هم سودی عاید منطقه می شود.

در استان ایلام نیز چشمه های آبگرم دهلران وجود دارد ولی متاسفانه از این چشمه ها استفاده حداکثری نمی شود و به دلیل عدم معرفی و نبود امکانات به حال خود رها شده اند.

سالانه تعدادی گردشگر به این شهرستان به منظور آب درمانی سفر می کنند ولی نبود امکانات و زیرساختهای درست باعث شده این گردشگران به خوبی نتوانند از این چشمه ها استفاده کنند.

در سالهای گذشته مصوبه ای مبنی بر ایجاد توسعه چشمه ها آبگرم و ایجاد یک مجموعه توریستی در شهرستان تصویب شد ولی متاسفانه اجرایی نشده و معلوم نیست این چشمه ها متولی دارند یا خیر.

شهرداری و میراث فرهنگی دو نهاد مرتبط با چشمه ها هستند که می توانند با توسعه این چشمه ها منجر به توسعه گردشگری و شهرستان شوند.

چشمه های آبگرم شهرستان دهلران به سبب اهمیت بالا در سال 1355 توسط محیط زیست ثبت ملی شده اند که نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان برای ایجاد امکانات بیشتر و استفاده مردم است.

چشمه های آبگرم شهرستان دهلران دارای خواص گوگردی بوده و طبق بررسی های کارشناسان در درمان انواع بیماریهای پوستی، مفصلی و.. مناسب است که می توان با ایجاد امکانات و سالنهای تخصصی و افراد متخصص راه را برای ورود گردشگران به این منطقه باز کرد.

تاسیسات گردشگری، استخر، امکانات رفاهی و تفریحی، فضای سبز و.. از مهمترین کمبودهای چشمه های آبگرم شهرستان دهلران است که با ایجاد و توسعه آن می توان بخش خصوصی را نیز در این مجموع فعال کرد و سود آن عاید مرم منطقه شود.

باید گفت تاکنون سازمان میراث فرهنگی و  شهرداری شهر دهلران برنامه و اقدامی خاص به منظور توسعه این چشمه ها انجام نداده اند که پس از سالها هنوز فقط عده ای گردشگر از این چشمه ها استقبال می کند آن هم در ایام تعطیل سال به واسطه قوم و خویش بودن با اهالی دهلران که جای بسی تاسف است.

چشمه های آبگرم دهلران در کشور بی نظیر هستند

یک کارشناس مسائل گردشگری در این ارتباط به خبرنگار گفت: آثار طبیعی ملی شهرستان دهلران با وسعتی معادل هزار و‪400 ‬  هکتار در سه کیلومتری شمال دهلران واقع شده و سه اثر مهم طبیعی به نامهای چشمه قیر، سراب آبگرم و غار خفاش را در خود جای داده است.

علیرضا پور احمد بیان داشت: یکی از مهمتری ضعفهای استان ایلام در زمینه گردشگری بحث زیرساختها است که متاسفانه رد اکثر جاذبه های گردشگری استان این معضل وجود دارد.

وی افزود: راه ارتباطی مناسب، اماکن رفاهی، هتل و..در بسیاری از مناطق گردشگری استان ایلام وجود ندارد و این موارد برای جذب گردشگری بسیار تاثیرگذار است.

پور احمدی افزود: علاوه بر ضعف زیرساختها، متاسفانه به خود آثار هم کم توجهی می شود و نمونه بارز آن در آثار تاریخی استان نمایان است.

علیرضا پوراحمد بیان داشت: هر سال تعدادی از مردم کشور به منظور استفاده از این چشمه های آبگرم به دلیل خاصیت درمانی به شهرستان دهلران سفر می کنند و  این آبگرم یکی از آبگرم‌های نادر ایران است که درباره آن هنوز بررسی علمی و فراگیری انجام نشده و در راستای خواص درمانی فوق‌العاده آن و در نتیجه اهمیت غیرقابل انکار اقتصادی آن بررسی‌های گسترده‌ای انجام نگرفته است.

دهلران دارای قابلیتهای زیادی در بخش گردشگری است

فرماندار شهرستان دهلران در این ارتباط به خبرنگار گفت: شهرستان دهلران با داشتن جاذبه های متنوع گردشگری ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه این بخش دارد.

بهزاد علیزاده عنوان کرد: چشمه های آبگرم شهرستان دهلران یکی از عجایب گردشگری استان به شمار می رود هر ساله تعداد زیادی گردشگر از این چشمه ها به دلیل اهمیت بالای درمانی بازدید می کنند.

این مسئول بیان داشت: باید زیرساختهای گردشکری در چشمه های آبگرم شهرستان بیشتر شود و در سالهای اخیر اقدامات خوبی در حال اجرا و پیگیری است.

علیزاده افزود: مجتمع گردشگری در چشمه های آبگرم به طول 150 هکتار در حال اجرا و پیگیری است.

وی بیان داشت: با توسعه چشمه های آبگرم در شهرستان دهلران می توان گردشگر بیشتری برای شهرستان دهلران جذب کرد.

باید گفت چشمه های آبگرم شهرستان دهلران به دلیل خواص درمانی زیاد یکی از بی نظیرترین آبگرمهای کشور است که برای جذب گردشگر نیازمند به معرفی، زیرساخت و برنامه های تخصصی دارد./ش
برچسب ها: چشمه های ، آبگرم ، دهلران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.