شهر زاینده رود به خاطر هم جواری با رودخانه تفرج گاهی بکر برای گردشگران است .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سالیان سال است که مردم از برکت وجود زاینده رود بهره برده اند، رودخانه سخاوتمندی که از هر کجا عبور کرده زندگی و آبادانی را به ارمغان آورده تا جایی که رونق و شکوه اصفهان را به یمن وجود زاینده رود می دانند، نه تنها اصفهان بلکه شهرها و روستاهای بسیاری در طول تاریخ در حاشیه زیبای این رودخانه شکل گرفته و مردم بسیاری از برکات این رودخانه بهرمند شدند و یکی از این شهر ها شهر زاینده رود است.

شهر زاینده رودمشتمل بر ۵ محله به نام های باباشیخعلی-بیستجان_بهجت آباد-کله مسیح و کله مسلمان است که البته این پنج محله پنج روستای جدا از هم بوده که در سال ۱۳۸۰ بهم پیوسته و یک شهر راتشکیل داده‌اند.

 جمعیت این شهر بالغ بر۱۵۰۰۰نفر است. کل ساکنین این شهر بومی بوده ودر اصطلاح (لنجانی) محسوب می‌شوند. عمده ساکنین در شرکت های ذوب آهن اصفهان،صنایع دفاع اصفهان و فولادمبارکه اصفهان و یا شرکت های دیگر مشغول بکارند و قسمت دیگری از آنها به کشاورزی مشغولند. محصول عمده کشاورزی این شهر برنج است.

شالیزارهای سرسبز این شهر دیدنی و جالب توجه است و امامزاده سید احمد و مقبره عارف برجسته قرن پنجم شیخ علی رودباری از اماکن دیدنی این شهر است.

زاینده رود شهری در دل نصف جهان

شیر سنگی محله کله مسلمان که از آثار با ارزش دیرین است و در ضلع جنوبی قبرستان محله بهجت آباد وکله مسلمان واقع بود در تیر ماه ۱۳۸۶ بسرقت برده شد. 

تپه و چنار محلی زیبا در میان شالیزارهای بیستجان است و چنار بسیار قدیمی کله مسیح که مردم در روز سیزدهم فروردین هر سال در آنجا تجمع می‌کنند.

تفریح گاه محله بهجت آباد از باصفاترین وزیباترین نقاط شهرستان لنجان است که در مسیر وحاشیه زاینده رود قرار گرفته ومحل مناسبی است برای استراحت وتفرج خانواده‌ها می‌باشد .

جمشید اسماعیلی شهردار زاینده رود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این شهر در سال 1379 از ادغام 5 محله به نام های بابا شیخعلی ، لیستجان، بهجت آباد، کله مسلمان و کله مسیح شکل گرفته است.

وی ادامه داد: قدمت این مناطق به سال 1000 هجری و برابر با عصر شاه عباس صفوی است و برخی نیز قدمت آن را به 300 هجری دانسته اند چرا که در بقعه متبرک بابا شیخعلی سنگ نبشته قبری به تاریخ 322 هجری وجود دارد.

 اسماعیلی ادامه داد: قسمت بزرگتر شهر شامل دو محله بیستجان وبابا شیخعلی به طول 7 کیلومتر در امتداد جنوب و به موازات جاده و در قسمت شمالی رودخانه زاینده رود و در حاشیه آن کشیده شده و رودخانه زایندرود در خط القعر قرار دارد که در یک طرف رودخانه منازل مسکونی بر زمین شیبداری با شیب مناسب از 5 تا 25 درجه قرار دارند وبنابراین رودخانه ومحیط اطراف آن اشراف داشته وساکنان این دو محله از شهر ودر اطراف رودخانه هستند .

اسماعیلی در خصوص جاذبه های تفریحی این شهر گفت: در محله بابا شیخعلی در شرق شهر زایندرود، آبگیر مشهور بابا شیخعلی به وسعت تقریبی 30 هکتار وجود دارد که یکی از زیباترین آبگیر های استان اصفهان وشهرستان لنجان و امامزاده سید احمد (ع)در حاشیه رودخانه به سال 325 هجری از جاذبه های توریستی زیارتی شهر است که همه ساله پذیرای عده زیادی از مسافران است.

زاینده رود شهری در دل نصف جهان

شهردار شهر زاینده رود افزود: با توجه به اینکه قدم زدن در کوچه باغ های زیبای این شهر حس خوب طراوت و زندگی را به هر ببیننده ای القا می کند بهار را با تمام زیباییش به خوبی به رخ می کشد.

جمشید اسماعیلی گفت: محصول برنج این شهر یکی از مرغوب ترین و مشهورترین محصولات کشاورزی ایران است و شغل بیشتر این مردم از زمان های دور تاکنون کشاورزی است.

گزارش از بنفشه حکمت پور



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.