چمستان به عنوان یکی از صد منطقه برتر دیدنی کشور است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،شهر زيبا و هميشه سبز چمستان در 18 کيلومتری جنوب غربی آمل و 13 کيلومتری جنوب شرقی شهر نور و در فاصله 85 کيلومتری ساری قرار گرفته است.

شهر چمستان بواسطه قابليت های بی شمار گردشگری و برخورداری از منابع و مواهب طبيعی نظير پارک زيبا و بزرگ کشپل و آبگرم طبی و بهداشتی لاويج که در دل جنگل های انبوه واقع شده و همچنين منطقه ييلاقی چمستان،همه ساله هزاران تن را از گوشه و کنار کشور بويژه استان هاي مازندران،خراسان رضوی، تهران و البرز به سوی خود جذب می کند.


یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

چمستان از شمال و غرب به شهر نور و از جنوب به بخش بلده،کوهپايه های البرز مرکزی و از شرق به شهرستان آمل محدود می شود.

نام چمستان را برخی دگرگون شده چمنستان و برخی دگرگون شده چمازستان دانسته اند(چماز نام نوعی سرخس است که در اين منطقه زياد روئيده می شود)

یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

از اماکن مهم این شهر: در بخش مذهبی می توان به امامزاده ذکريا سلطان،امامزاده قاسم،مسجد صاحب الزمان(عج)و در بخش تاريخی: بقعه و گنبد مقبره بالوی زاهد،حمام ميرزا کاظم خان نظام الملک نوری، تکيه حاج يحيی خان نوری، امامزاده ذکريا سلطان، تپه قديمی همت آباد، تپه قديمی قلعه کتی، امامزاده سيد حسين سازيک، امامزاده کيا موسی، بخش قديمی آبادی هلاپون و شهر فراموش شده واتاشان در بخش جاذبه های گردشگری و تفريحی به پارک جنگلی کشپل و پارک جنگلی توسکا چمستان، آبگرم و روستاهای ييلاقی لاويج،حرام او،فيل سنگی لاويج و آسياب قديمی(اودنگ)روستاها و ييلاقات:واز،گزناسره، نوجمه اشاره کرد.


یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

چشمه و پارک جنگلی کشپل

اين پارک در ابتدای ورودی چمستان در قسمت غرب و در محور جاده لاويج قرارداد، پارکی در حاشيه زيبای لاويج رود با چشمه های پرآب و زلال، امکانات نسبی اقامتی، نمازخانه و محل بازی کودکان، اين پارک را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران تبديل کرده است.

این پارک از تفرجگاه های چمستان است که در نوع خود بی همتاست بطوريکه چشمه و درخت های بهم گره خورده جنگل تابلويی زيبا از طبيعت را در چشم بينندگان ترسيم می کند.

یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

روستای آهودشت

روستای آهودشت در 3 کيلومتری شهر چمستان قرارداد و بنای زيبا و با شکوهی در آن خودنمايی می کند که به آقای شاه بالو زاهد معروف است.

بقعه مذکور در ضلع شمالی جاده قرار دارد.

یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

بالو زاهد(آقای شاه بالو)که هم اکنون مقبره آن در روستای آهودشت موجود است يکی از شيوخ بزرگ صوفيه در قرن هشتم هجری بوده که استاد و مراد شيخ خليفه مازندران و شيخ خليفه استاد و مراد شيخ حسن جوری رهبر سربداران خراسان و شيخ حسن استاد و مراد شيخ عزالدين سوقند پدر قوام الدين مرعشی بنيان گذار حکومت مرعشيان مازندران است و پايتخت آنها در شهر آمل بوده است.

بنای آجری و گنبدی مخروطی و تزئينات کاشکاری بر روی مرقد آقا شاه بالو توسط ملک کيومرث بن بيستون گستهم بن زيار( 857-807 هـ)سی و ششمين فرمانداری رستمدار(رويان،نور،کجور)و از گيل های دوم بنی پادوسبان ساخته شده کاخ اين بنا از آثارتاريخی بسيار مهم تاريخی مازندران بشمار می رود.

دهستان لاويج

روستای ييلاقی لاويج در 18 کيلومتری جنوب چمستان در ميان دره های جنگلی و زيبای البرز قرار دارد.

در ابتدای ورودی چمستان از غرب يک مسير زيبای آسفالته به طرف جنوب که از جاده اصلی منشعب می شود و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاويج ختم می شود.

روستای ييلاقی لاويج يکی از نقاط ديدنی و جذاب و از پرطرفدارترين جاذبه های گردشگری است که هر سال مسافران زيادی را به اين منطقه می کشاند .

یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

آب گرم معدنی لاويج

آب های گرم معدنی يک مکان تفريحی – درمانی برای گردشگران به شمار می رود و معالجات بسياری از امراض مانند رماتيسم(مفاصل)،امراض جلدی بوسيله استحکام در آب گرم های معدنی صورت می گيرد.


یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

آب های گرم لاويج با دمای تقريبی 46 درجه دارای املاح فراوان نظير گوگرد،کلريد سديم،کلسيم و فسفات است که برای درمان دردهای استخوان،مفاصل و بيمارهای پوستی بسيار موثر است.

آب گرم لاويج با دارا بودن امکانات مناسب اقامتی و رفاهی شامل هتل آپارتمان و سوييت،جهت دسترسی مناسب و آسان به آب گرم،همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خود اختصاص داده است.

با توجه به اينکه جاده چمستان به لاويج در امتداد لاويج رود و از پارک کشپل و جنگل های انبوه می گذرد فضای دلپذيری را برای گردشگران فراهم می سازد.


یکی از 100منطقه دیدنی ایران را بشناسید

انتهای پیام/ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.