مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: هواشناسی استان اصفهان بزرگ‌ترین هواشناسی کشور و معین پایتخت است؛ در حوزه گزارش عملکرد، ادارات کل استان‌ها سه وظیفه عمده در طرح راهبردی تعیین کرده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید بیجندی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نخستین نماز جمعه سال 96 در اصفهان اظهار کرد: روز سوم فروردین، روز جهانی هواشناسی است و عمدتاً در هر سال نام‌گذاری ویژه‌ای برای هواشناسی دنیا تعیین می‌شود.

وی افزود: شعار سال جدید، سال شناخت و درک ابرهاست؛ همچنان که در آیه شریفه سوره فاطر به ابرهای باران‌زا اشاره شده که آرزو می‌کنیم این ابرها بی‌بلا ریزش داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان  اصفهان تصریح کرد: هواشناسی استان اصفهان بزرگ‌ترین هواشناسی کشور و معین پایتخت است؛ در حوزه گزارش عملکرد، ادارات کل استان‌ها سه وظیفه عمده در طرح راهبردی تعیین کرده‌اند.

وی در ادامه مطرح کرد: پایش و رصد تغییرات جوی در تمام نقاط استان و به صورت 24 ساعته، در حال انجام است و در سال اخیر چند شهرستان دیگر نیز به سامانه‌های نوین مجهز شدند.

بیجندی با بیان اینکه سامانه‌های سنجش آلودگی هوا با استفاده از توان داخل تجهیز و احداث شدند، عنوان کرد: در اکثر روستاهای استان، سامانه‌های باران‌سنجی مستقر هستند و به صورت فعال گزارش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پردازش اطلاعات، مرکز اطلاعات و داده هواشناسی به صورت عملیاتی شروع به فعالیت کرده و به وسیله آن، پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اذعان کرد: تأثیرگذاری در تصمیمات و تصمیم‌سازی برای سایر دستگاه‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی با استفاده از توسعه هواشناسی کاربردی افزایش یافته است و توانستیم ارتباط مستقیم با کاربر متقاضی اطلاعات برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در نه ماه اخیر، 422 میلیارد تومان از طریق ارائه راهبردهای کاربردی در بیمه محصولات کشاورزی صرفه‌جویی شده است، ابراز کرد: در استان اصفهان این عدد حدود 70 میلیارد تومان است که این مصداق اقتصاد مقاومتی است.

بیجندی ادامه داد: در حوزه آلودگی هوا فعالیت‌های خوبی صورت گرفت تا تعداد روزهای پاک افزایش یابد؛ در ستاد سفر هم با استفاده از هواشناسی کاربردی به میان مردم آمدیم و در مبادی ورودی شهرها، پیش‌بینی سه روز آتی شرایط جوی و برنامه‌ریزی سفر به مسافران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های فراوان در سال گذشته با کمک مسؤولان استان، بیان داشت: برای سال جاری گسترش فعالیت‌ها در دستور کار است و شبکه فیبر نوری نیز در مجموعه هواشناسی سراسری خواهد شد و همه شهرستان‌ها به سامانه‌های خودکار سنجنده مجهز می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: به عنوان نخستین دستگاه اجرایی در حوزه هواشناسی، تمامی ایستگاه‌های شهرستانی به سنجنده گرد و غبار و آلودگی مجهز خواهد شد و در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز کاربردی شدن، هدف هواشناسی استان است.

وی در ادامه به بیان اهداف سازمان در حوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی حفظ سرمایه ملی و جلوگیری از هدر رفتن آن یکی از اهداف سازمان است.

بیجندی همچنین در پایان مطرح کرد: در حوزه تولید و اشتغال، سازمان نقش مستقیم ندارد اما عمده پروژه‌های کشور اگر با استفاده از پیوست هواشناسی اجرا شوند تأثیرگذاری پارامترهای جوی بر آن‌ها کم خواهد شد و تبعاً هزینه‌ها کاهش می‌یابد؛ در کشاورزی، دادمداری و صنعت نیز این گونه است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار