گروهی از هنرمندان مهابادی شادی آیین کردی کوسه به داس در ایام نوروز را را، با مردم ارومیه تقسیم کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از   مهاباد ، رییس هیت بازی های بومی محلی شهرستان مهاباد گفت: آیین  هلاوه ملاوه و کوسه گردی از مراسم های ویژه منطقه ما است  که با گفتن (هه لاوه مه لاوه، بوستان تان سرسبز و آباد، پسرتان داماد شود و دخترتان چشم نخورد ،چیزی برایمان بیاورید عید است) هر ساله با شکوه خاصی در روستاها و خیابان های شهر برگزار می شود و نشانگر فرهنگ و آداب و رسوم بومی در ایام عید باستانی نوروز است.

رسولی افزود:گروهی از جوانان و هنرمندان مهابادی این بار آیین کوسه به داس را در خیابانهای شهر ارومیه برگزار کردند که باعث خوشحالی و تعجب مردم شد.

وی افزود: این مراسم از جمله بازی ها و نمایش هایی است که به عنوان مقدمه نوروز و توسط یک گروه 4 تا 6 نفره برگزار می شود.

اجراکنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره کش، نی زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را نگه می دارد.

 رسولی در مورد لباس و شیوه اجرای این آیین افزود:در این مراسم یک فرد جوان یا میانسال نقش کوسه را بر عهده می گیرد که لباس کردی محلی ژنده و شلخته ای پوشیده و صورتکی از جنس نمد که دارای دو شاخ نمدی است به صورت می زند، ریش و سبیلی از پشم گوسفند برای خود تهیه می کند تا شبیه بز در می آید و بالشتک کوچکی نیز همانند دمبه در پشت خود تعبیه می کند و جاجیمی نیز برپشت خود انداخته و چند زنگوله و یک یا دو داس نیز در دست می گیرد.

انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.