مهاباد؛

آیین کردی کوسه به داس این بار در ارومیه

گروهی از هنرمندان مهابادی شادی آیین کردی کوسه به داس در ایام نوروز را را، با مردم ارومیه تقسیم کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از   مهاباد ، رییس هیت بازی های بومی محلی شهرستان مهاباد گفت: آیین  هلاوه ملاوه و کوسه گردی از مراسم های ویژه منطقه ما است  که با گفتن (هه لاوه مه لاوه، بوستان تان سرسبز و آباد، پسرتان داماد شود و دخترتان چشم نخورد ،چیزی برایمان بیاورید عید است) هر ساله با شکوه خاصی در روستاها و خیابان های شهر برگزار می شود و نشانگر فرهنگ و آداب و رسوم بومی در ایام عید باستانی نوروز است.

رسولی افزود:گروهی از جوانان و هنرمندان مهابادی این بار آیین کوسه به داس را در خیابانهای شهر ارومیه برگزار کردند که باعث خوشحالی و تعجب مردم شد.

وی افزود: این مراسم از جمله بازی ها و نمایش هایی است که به عنوان مقدمه نوروز و توسط یک گروه 4 تا 6 نفره برگزار می شود.

اجراکنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره کش، نی زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را نگه می دارد.

 رسولی در مورد لباس و شیوه اجرای این آیین افزود:در این مراسم یک فرد جوان یا میانسال نقش کوسه را بر عهده می گیرد که لباس کردی محلی ژنده و شلخته ای پوشیده و صورتکی از جنس نمد که دارای دو شاخ نمدی است به صورت می زند، ریش و سبیلی از پشم گوسفند برای خود تهیه می کند تا شبیه بز در می آید و بالشتک کوچکی نیز همانند دمبه در پشت خود تعبیه می کند و جاجیمی نیز برپشت خود انداخته و چند زنگوله و یک یا دو داس نیز در دست می گیرد.

انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.