استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی گفت: برگزاری جشن و آیین نوروز کاری است که می‌توانیم آن را کاری ساختاری و بنیادین در شناسانیدن ایران و فرهنگ ایرانی به جهانیان بدانیم.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛پروفسور میرجلال‌الدین کزازی گفت: در میان جشن‌ها و آیین‌های شادمانی که پرشمار نیز بوده‌اند، تنها آیین و جشن نوروز است که هنوز ایرانیان آن را هر سال با شکوه و باورمندی بسیار برگزار می‌کنند، زیرا این جشن و آیین، جشن و آیین فراگیر همه ایرانیان شده و نه تنها در ایران کنونی آن را بزرگ می‌دارند، که در جغرافیای بسیار پهناورتر که جغرافیای فرهنگی ایران است نیز جشن نوروز روایی دارد.


کزازی ادامه داد: هم ایرانیانی که هم‌اکنون در کشوری بیرون از جغرافیای سیاسی ایران می‌زیند، نوروز را گرامی می‌دارند.

این استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: نوروز به برترین و نیرومندترین درفش فرهنگی ایرانی دگرگون شده و می توانیم بیگمان باشیم که در هر جایی نشانی از نوروز هست فرهنگ ایرانی تا بدان جای راه برده است.

کزازی تصریح کرد: نوروز تنها جشن و آیینی در کنار دیگر آیین‌ها و جشن‌های ایرانی نیست، نوروز خود به تنهایی گونه‌ای از فرهنگ است و بی‌هیچ بیمی می‌توانیم از فرهنگ نوروز سخن بگوییم.

کزازی ادامه داد: این فرهنگ بدان سان که گفته شد برترین و درخشان‌ترین نشانه و نماد و نمود فرهنگ ایرانی است، پس ما ایرانیان که برترین پاسداران فرهنگ ایرانی در جهان امروز هستیم برای دیگر کسانی که پیوندی با تاریخ و فرهنگ ایران دارند، نمونه‌ای ناب شمرده می‌توانیم شد.

این استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه نوروز را می‌باید با پروا و شور و باوری بسیار بیشتر ارج بنهیم و برپای بداریم، افزود: باید از شگردها و شیوه‌های گوناگون رسانه‌ای و آگاهی دهی در شناسانیدن نوروز به جهانیان بکوشیم تا بتوانیم پرتوی از فرهنگ گرانسنگ و منش والا و تاریخ دیرینه و نازش خیز ایرانی را در جهان بیافکنیم و شکوه و شگرفی و شادابی این فرهنگ را به همگان بشناسانیم. از همین روست که برگزاری جشن و آیین نوروز کاری است که می‌توانیم آن را کاری ساختاری و بنیادین و ناگزیر در شناسانیدن ایران و فرهنگ ایرانی به جهانیان بدانیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.