برند بازی برخی از مصرف کنندگان،تخفیف های صوری و برخی حراجی های اجتناب ناپذیر به دلیل فشارهای اقتصادی، بخشی از واقعیت های جاری و ساری در واپسین روزهای سال جاری و شب عید امسال محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان رکود حاکم بر اقتصاد کشور،باعث شده تا بسیاری از کسبه،دلخوش به فرارسیدن ایام مذکور باشند،ایامی که به اعتقاد برخی از فعالان اقتصادی،یکی از ضعیف ترین مقاطع تجربه شده از حیث رونق کسب و کار در مقایسه با سنوات گذشته محسوب می شود.

به هر ترتیب این ایام و روزها با فراز و فرودهای خاص به خود در حال سپری شدن است و خرید جنس ارزان به هدفی جدی در جامعه متقاضی و مصرف کننده تبدیل شده است.

حسین منصوریان،محقق و پژوهشگر اقتصادی درگفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به افزایش مراکز موسوم به حراجی و ارزان فروشی در بازار شب عید،اظهار داشت:به واقع،با یک بررسی کلی و اجمالی به روشنی به این واقعیت پی می بریم که تعدد و تکثر مراکز عرضه محصولات و کالاها که به ارزان فروشی شهره هستند به مراتب در مقایسه با سالهای گذشته با افزایش چشمگیر تری همراه است که این امر موید تمایل،گرایش و تغییر ذائقه عمومی در عرصه مذکور است.

وی افزود:فارغ از هر گونه قضاوت و ارزش گذاری در خصوص رویکردی که به آن اشاره می شود،نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در سالهای نه چندان دور گذشته،خرید از مراکز حراجی وارزان فروشی برای عده ای مطلوب و خوشایند نبود،اما فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا استقبال از این مراکز با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

منصوریان عنوان کرد:همین امر باعث شده تا اقبال به خرید از اصناف در مقایسه با سالهای گذشته،اُفت نماید که به نوعی می توان از این پدیده به عنوان واقعیتی غیر قابل کتمان یادکرد.

وقتی بدهی و فشارهای اقتصادی،قیمت کالا را به حداقل کاهش می دهد

امیر رضامند،یکی از کسبه فعال در تهران،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به برخی از اختلافات و تفاوت های محسوس قیمتی در اقلام و محصولات عرضه شده برای فروش در شب عید،عنوان کرد:به واقع،رکود حاکم بر بازار،توان اقتصادی بسیاری از مردم را تضعیف کرده و به تبع،کسبه و اصناف نیز از این وضعیت مستثنی نیستند.

وی افزود:همین امر،باعث شده تا بسیاری از کسبه،صرفا برای تامین هزینه اجاره بهای مغازه،پاس کردن چک ها و...نرخ محصولات و کالاها را به حداقل کاهش دهند تا شاید با اتکای به این شیوه بتوانند مشتریان را ترغیب به خرید نمایند.

رضامند عنوان کرد:بعضا مشاهده می شود عده ای از اصناف بعد از اطمینان از تامین هزینه اجاره بها و پرکردن دیون در قالب چک های صادره،نسبت به اعمال تغییرات در قیمت گذاری ها اقدام می کنند و به نوعی نرخ ها را متناسب با واقعیت های موجود اقتصادی تعریف می کنند.

رضامند گفت:همین تغییرات به نوعی ثبات در نرخ گذاری ها را از برخی اقلام و محصولات سلب کرده که لزوم اعمال نظارت هر چه بیشتر در این خصوص احساس می شود.

کاهش تورم در سایه رکود،ثمره و نتیجه ای در پی ندارد

مهدی فرنیان پور،کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اِعمال تخفیف های ویژه و کسب سودهای حداقلی از سوی بسیاری از اصناف و کسبه گفت:علیرغم اعمال چنین تخفیف هایی،متاسفانه اقبال برای خرید از سوی مردم راضی کننده نیست که عامل هر دو موضوع اشاره شده(تخفیف های حداکثری و عدم روونق کافی برای خرید کالا و محصولات از سوی مردم)ریشه در مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم دارد.

وی افزود:بعضا از سوی برخی مسئولان به کاهش نرخ تورم تاکید می شود اما نباید ازنظر دور داشت که این ادعا تنها در شرایطی ارزنده و سازنده است که عموم مردم از قدرت خرید کافی برخوردار باشند و به تبع در شرایطی که توان کافی در این خصوص احساس نمی شود،کاهش نرخ تورم ثمره چندانی ندارد،زیرا بخش قابل توجهی از این کنترل و مهار به رکود حاکم بر بازار باز می گردد و نمی توان تمامی آن را معطوف به اتخاذ تدابیر و اقدامات هوشمندانه،موثر و کارآمد قلمداد کرد.

فرنیان پور عنوان کرد:یکی از واقعیت های ملموس شب عید امسال به ارزان فروشی مستاجرها باز می گردد و به واقع،با عنایت به لزوم و ضرورت تامین اجاره بها،مستاجران تلاش می کنند با کاهش قیمت ها،حداقل های ضروری را تامین کنند تا دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند و به واقع کسبه ای که مالک هستند در  برآورد هزینه ها و سود و منفعت مورد نظر و نرخ گذاری ،محدودیت های کمتری را مد نظر قرار می دهند و به نوعی در این خصوص  ریسک و وسواس طبقه مستاجر را لحاظ نکنند.

وی افزود:بدون تردید،شب عید امسال به روشنی موید و گویای واقعیت های اقتصادی کشور خواهد بود که بخشی از آن در کاهش اقبال عمومی مردم به خرید و اُفت توان و قدرت خرید عمومی به روشنی احساس می شود.

فرنیان پور گفت:امید است در سال آینده اقتصاد کشور با رونق و شکوفایی هر چه بیشتری همراه شود و آمار، اعداد و ارقامی که از سوی مسئولان اعلام می شود در سفره و کیفیت زندگی مردم نیز لمس شود،در غیر اینصورت شاهد آسیب ها و صدمات هر چه بیشتری در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود که تعطیلی دنباله دار کارخانه ها و مراکز تولیدی و بیکاری و مشکلات مرتبط با فعالیت های اقتصادی تنها نمونه ای از آن خواهد بود.
 
تمایل برخی مردم به خرید برندهای معجول و غیر واقعی

سیروس کامیار،یکی از فعالان عرصه اقتصادی که در حوزه فروش و توزیع پوشاک فعال است در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی عنوان کرد:یکی از پدیده هایی که در سال های اخیر با شدت هر چه بیشتری بروز پیدا کرده به برند بازی برخی از مردم بخصوص در قشر جوان معطوف می شود.

وی افزود:این طیف از متقاضیان خرید کالا و محصولات به دودسته تقسیم می شوند:نخست افرادی که برای تهیه و خرید برند و مارک مورد علاقه خویش وسواس چندانی نشان نمی دهند و عده ای که برای تهیه محصولات و کالاهای به اصطلاح برند،تمایل به تهیه و خرید آرم ها ومارک های معجول دارند.

کامیار عنوان کرد:به واقع،برخی از مردم و جوانان با علم به این واقعیت که محصول مورد نظر آنها فاقد اصالت است اما صرفا به دلیل یدک کشیدن نام و عنوان ظاهری نسبت به خرید و تهیه آن اقدام می کنند.

این فعال عرصه اقتصادی گفت:تجربه ثابت کرده،خرید و تهیه محصولات ایرانی به مراتب از کیفیت مطلوب تری(در مقایسه با برندهای جعلی)برخوردار است.

وی افزود:تنها با حضور در محله ای همچون ( مُشیر خلوت ) تهران به پشت پرده واقعیت برخی برندهای عرضه شده در بازار پی می بریم.

کامیار گفت:بسیاری از آرم ها و علائم در این محدوده از شهر تهران به فروش می رسند و سپس با دوخت و یا چسباندن آن به محصولات و کالاها به عنوان بِرَند عرضه و ارائه می شوند.

این فعال در عرصه فروش و توزیع پوشاک در خاتمه یادآور شد:به نظر می رسد باید در حوزه فرهنگی تلاش واقدامات جدی تری لحاظ شود زیرا چنین گرایش هایی به محصولات و کالاهای برند،نشان دهنده مشکلات و  معضلاتی است که در صورت عدم رفع و مدیریت آن اقدامات،تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده برای تقویت و حمایت از تولید داخلی به توفیق شایسته ای منتهی نخواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار