به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در نشستی خبری اظهار داشت: امسال میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به 74 میلیون و 200 هزار لیتر رسید که نسبت به سال 94 رشدی 5.1 درصدی داشت.
وی افزود: همچنین متوسط مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل 45 میلیون لیتر در روز و در بقیه بخش ها 36 میلیون لیتر در روز بود که در مجموع در مصرف روزانه گازوئیل شاهد کاهش 2.6 درصدی نسبت به سال 94 بودیم.
ریاحی متوسط مصرف روزانه نفت سفید در سال جاری را 8 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: این رقم 7.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته که از افزایش گازرسانی ها در سال 95 نشأت می گیرد.
وی ادامه داد: روزانه به طور متوسط 11 میلیون لیتر گاز مایع، 14 میلیون لیتر نفت کوره، 5 میلیون لیتر سوخت هواپیما و 21 میلیون مترمکعب CNG در کشور در سال جاری به مصرف رسیده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران متوسط واردات بنزین در 11 ماهه نخست امسال را 12 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: هم اکنون ذخایر مناسبی برای روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال جدید داریم به طوری که ذخایر استراتژیک بنزین کشور بالغ بر یک میلیارد لیتر است.
وی افزود: در سال جاری رکورد صادرات روزانه فرآورده های نفتی شکست به طوری که متوسط صادرات روزانه نفت گاز و نفت کوره به 400 هزار بشکه در روز که معادل حدود 64 میلیون لیتر در روز است رسید که بنا داریم این رقم را در سال 96 به 560 هزار تا 600 هزار بشکه در روز برسانیم.
اعلام وضعیت قرمز سوخت رسانی به نیروگاهها در 3 ماهه سرد سالریاحی سوخت رسانی به نیروگاه های کشور در زمستان امسال را از نقاط کلیدی و موفقیت آمیز مدیریت سوخت از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پخش برشمرد و گفت: زمستان بسیار سردی را سپری کردیم و ترکمنستان هم به صورت ناگهانی صادرات گاز به ایران را قطع کرد؛ ما که با افزایش صادرات فرآورده های نفتی، ذخایر مناسبی برای سوخت مایع زمستانه نیروگاهها در نظر نگرفته بودیم و گمان می کردیم با ظرفیت سازی های صورت گرفته در بخش افزایش تولید گاز زمستان امسال گازرسانی مطلوبی به نیروگاه ها خواهیم داشت، با محدودیت در توزیع گاز به نیروگاه ها و در نبود ذخایر مناسب سوخت مایع، اعلام وضعیت قرمز کردیم و با به مدار بهره برداری و سرویس دهی آوردن تمامی انبارها و تمامی ظرفیت سوخت رسانی، زیر نظر وزیر نفت و با مدیریت ایشان، به گونه ای عمل کردیم که سوخت رسانی به نیروگاه ها در زمستان بدون اختلال انجام شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه "عدم خاموشی در زمستان ناشی از مدیریت بهینه عرضه سوخت بوده است"، گفت: در حال حاضر 85 درصد سوخت نیروگاهها از گازطبیعی و 15 درصد آن از سوخت مایع تأمین می شود که برنامه ریزی کرده ایم در سال 96 میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاهها را به 5 درصد و میزان مصرف گاز را به 95 درصد برسانیم.
وی ادامه داد: در 8 ماهه نخست امسال در مجموع 2 میلیارد و 66 میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه های کشور تحویل شد اما میزان عرضه سوخت مایع به نیروگاه ها در سه ماهه آذر، دی و بهمن به 2 میلیارد و 735 میلیون لیتر رسید.
تغییر نظام کارمزدی عرضه بنزین در قالب فعالیت برندهاریاحی ورود شرکت های صاحب صلاحیت به عرضه توزیع سوخت و اجرای طرح برندینگ را از اقدامات استراتژیک و مطلوب وزارت نفت دانست و گفت: با اجرای این طرح می توانیم انحصار توزیع سوخت کشور را از شرکت ملی پخش خارج کرده و در راستای اجرای سیاست های اصل 44 آنرا به بخش خصوصی واگذار کنیم و شرکت ملی پخش به نظارت عالیه خود متمرکز شود.
وی افزود: در قالب اجرای طرح برندینگ، تغییر نظام کارمزدی به حق العمل کاری صورت می گیرد و بسترهای اجرای این کار با آغاز فعالیت برندها فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "تا امروز جلسات متعددی با صاحبان جایگاهها داشته ایم"، گفت: در جلسات اخیر، مسائلی داشتند که جایگاهداران مطرح کردند و ما هم توضیحاتی دادیم و در مجموع دغدغه ای که جایگاهداران بنزین در خصوص اجرای طرح برندینگ داشتند برطرف شده است.
مقاومت هایی که بر سر راه اجرای طرح برندینگ است برطرف می شودریاحی در پاسخ به اینکه "جایگاهداران اعلام کرده اند در صورت عدم توقف برندینگ، عرضه سوخت را در بهار 96 متوقف می کنند"، گفت: چنین چیزی مطرح نیست، جایگاهداران هم خود را سربازارن نظام می دانند و درست است که تاکنون مقاومت هایی در خصوص اجرای این طرح بوده اما با برگزاری جلسات بیشتر این مقاومت ها هم برطرف می شود، ضمناینکه ما دستورالعمل ها را باز هم بازنگری می کنیم و اگر نیاز بود مسائلی که مد نظر جایگاهداران است در آنها می گنجانیم.
وی ادامه داد: به هیچ وجه بحث توقف یا کاهش ظرفیت عرضه سوخت در کشور مطرح نیست و توزیع سوخت در بهار 96 متوقف نمی شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیوستن به طرح برندینگ برای جایگاههای عرضه سوخت اجباری نیست، هر چند که ما رد مجموع اجرای این طرح را به نفع آنها می دانیم.
1300 میلیارد تومان بدهی انباشته شرکت های هواپیمایی بابت سوختریاحی با بیان اینکه "در طول دو سال اخیر تمامی فروش سوخت به ایرلاین ها نقدی انجام شده"، گفت: در خرید و فروش نقدی سوخت به شرکت های هواپیمایی مشکلی نداریم اما حدود 1300 میلیارد تومان بدهی انباشته شرکت های هواپیمایی به شرکت ملی پخش است که باید تعیین تکلیف شود.
وی افزود: شرکت های هواپیمایی به دنبال این هستند که بتوانند این میزان بدهی را با گرفتن مجوزی از هیئت دولت با مطالبات خود از دولت تهاتر کنند.
انتهای پیام/