بهناز محمدی مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: برندینگ یک پدیده نو و رویکرد تازهای است، این طرح برای اجرا برنامهریزی شده که در حقیقت یکصد سال از تاریخ صنعت نفت کشور میگذرد.
وی ضمن انتقاد از ضعف شرکت نفت در انجام توجیه سراسری و فرهنگسازی اجرای طرح برندینگ از ابتدای کار، افزود: فرهنگسازی در حد بسیار ضعیفی و تنها برای شهروندان صورت گرفته و جایگاهداران از آن دور ماندهاند.
محمدی در تشریح مخالفت و نگرانی جایگاهداران سوخت از اجرای برندینگ گفت: خود جایگاهداران سابقه تلخی از انعقاد قراردادهایی دارند که با شرکت ملی نفت بستهاند، چرا که قراردادهای آنها یک طرفه بوده و امنیت سرمایهگذاران جایگاههای سوخت زیر سوال رفته است به هر حال این تجربه تلخ در اذهان جایگاهداران مانده و پاکسازی نشده است به همین دلیل پرونده جدید مطرح شده از جانب شرکت ملی نفت را با نام برندینگ قبول ندارند.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور ادامه داد: ابهاماتی در این طرح وجود دارد که باعث شده جایگاهداران به این فکر کنند که در آینده چه اتفاقی برای سرمایه و امنیت جایگاهها خواهد افتاد و یا مدام بر این تصور استوارند که سرنوشت جایگاهها با تحت حمایت قرار گرفتن زیر نظر شرکتهای برند چه خواهد بود.
وی تصریح کرد: شرکت ملی پخش نخواسته و یا نتوانسته معضلات و مشکلات جایگاهداران را برطرف کند این مشکلات از عدم همکاری مناسب شرکت ملی پخش و پالایش با جایگاهها نشأت میگیرد که از سالهای قبل تاکنون همچنان ادامه داشته است.
محمدی افزود: با این وجود جایگاهداران ترجیح میدهند همچنان زیر پوشش شرکت ملی نفت باشند اما نشناخته و ناآگاهانه زیر نظر بخش خصوصی به نام برند قرار نگیرند.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور با بیان اینکه جایگاهداران از ملحق شدن به برندینگ به شدت میترسند افزود: این در حالی است که برند یعنی کیفیت و وقتی پای کیفیت به میان میآید مسلما کیفیت خدمات مطرح و باید مطمئن شویم که خدمات به روش بسیار مطلوبتری از گذشته ایجاد خواهد شد چرا که با ورود بخش خصوصی فضا رقابتی میشود.
وی تصریح کرد: برندینگ بطور قطع علاوه بر اینکه باعث افزایش مطلوب کیفیت خدمات خواهد شد از نظر اقتصادی به نفع جایگاهها بوده و علاوه بر این بستههای خدماتی ویژهای در اختیار آنها از جانب شرکتهای برند قرار خواهد گرفت.
محمدی تأکید کرد: همه مواردی که مطرح کردم نیازمند فرهنگسازی است و ای کاش شرکت ملی پخش در ابتدای برنامهریزی برای تشکیل شرکتهای برند با خود جایگاهداران جلساتی برگزار کرده و در اجرای این کار تا حدودی آنها را سهیم میکرد.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور بیان داشت: روشی که شرکت ملی پخش در اجرای طرح برندینگ در نظر گرفته بدین گونه است که نظریات، اعتقادات و سرمایه جایگاهها را در نظر نگرفته است، همه جایگاه داران بر این باورند که برند کار خوبی است البته اگر به سلامت شروع و ادامه یابد همچنین این موضوع در آینده به نفع جایگاهها و مردم خواهد بود.
وی تأکید کرد: حرف اصلی جایگاهداران این است که امنیت میخواهند ولی برقراردادی که شرکت ملی پخش با شرکتهای برند تمرین و به زودی نهایی و منعقد خواهد شد ابهامات و مشکلاتی وجود دارد که نه تنها منافع جایگاهداران را به نوعی مدنظر قرار ندادیم حتی منافع خود برندها را هم نادیده گرفته است وحتی به نفع خود برندها در نظر نگرفته است.
محمدی ادامه داد: قرارداد مذکور یک طرفه و مثل سابق است، از این رو برای رفع این مشکل با ریاحی مدیر عامل شرکت ملی پخش مذاکراتی داشته که در نتیجه قبول کردهاند که اصلاحاتی بر روی قرارداد انجام شود.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: ریاحی دستور تشکیل کمیته کارگروهی برای اصلاح قرارداد داده و پذیرفته است که طرح برندینگ پدیده نوعی بوده و در ابتدا مورد آزمون خطا قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه نماینده انجمن نماینده جایگاههای سوخت کشور در کمیته کارگروه اصلاح قرارداد برندینگ با شرکت ملی نفت حضور خواهد داشت تأکید کرد: به دنبال این هستیم که قرارداد به گونهای اصلاح شود که به نفع سه ضلع برندها، جایگاهها و شرکت ملی نفت باشد، این موضوع حرکت عظیمی است اما میتوان قراردادی را پای کار آورد که منافع هر سه ضلع حفظ و با یک حرکت برنامهریزی شده موضوع برندینگ با سلامت به اجرا دربیاید.
محمدی بیان کرد: تاکنون شرکت ملی نفت اعلام نکرده که مخالف اصلاح قرار داد و یا اجرای صددرصدی قرار داد قبلی یک طرفه است همینکه ریاحی قبول به اصلاح قرارداد طرح برندینگ کرده این نشان از همسویی آنها با جایگاهداران است.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور ادامه داد: اما اگر ما فرض را بر این بگذاریم که آنها قبول نکرده و کماکان همان قرارداد یک طرفه را پیش خواهند برد حتما هیچ جایگاهی تحت پوشش برند نخواهد رفت چرا که منطق نیز همین اصل را حکم میکند، باید امنیت جایگاه و سرمایهدار حفظ شود.
وی تصریح کرد: اگر جایگاهداری که روزانه فروشی کمتر از 10 هزار لیتر دارد با دستورالعمل فعلی قرارداد مذکور تحت پوشش برندینگ قرار گیرد صددرصد ضرر خواهد کرد چرا که در حال حاضر همین جایگاهدار با فروش کمتر از 10 هزار لیتری کارمزدش را از شرکت ملی نفت گرفته و بر اساس آن کارمزد پلکانی درآمدش تقریبا منطقی و قابل قبول است.
محمدی افرود: اگر همین جایگاهدار تحت پوشش برندینگ قرار بگیرد کارمزد آن کمتر از رقمی خواهد بود که در حال حاضر از شرکت ملی نفت در یافت میکند بنابراین ضرر کرده و اجرای آن منطقی نخواهد بود.
مدیر اجرایی کانون انجمن جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: ریاحی اعلام کرده هیچ اجباری برای هیچ جایگاهی وجود ندارد که تحت پوشش برندینگ قرار بگیرد اما اگر فرض را بر این بگذاریم که قرارداد فعلی اصلاح نشود صددرصد مطمئن باشید که جایگاهداران ترجیح میدهند تحت پوشش شرکت نفت بمانند.
وی در پایان درباره اخباری مبنی بر اجباری کردن جایگاهداران به منظور قرارگیری تحت پوشش برندینگ در برخی مناطق گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر فشار جایگاهداران برای قرارگیری زیر نظر برندینگ به ما اعلام نشده، حتی اگر این اتفاق هم افتاده باشد به لحاظ قانونی حق با جایگاهدار است چرا که او به عنوان مالک سرمایه میتواند تصمیم خود را اجرایی کند.
انتهای پیام /