این دروازه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده و روی کاشی‌های آن ، نام ناصرالدین شاه قاجار درج شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، صادقی کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : این دروازه  در تقاطع خیابان های طالقانی و شیخ فضل الله نوری در میدان ارگ واقع شده است.

وی افزود : این دروازه دو نمای شمالی و جنوبی دارد که نمای شمالی آن به مراتب زیباتر و جذاب‌تر از نمای جنوبی آن است.

دروازه ارگ را بهتر بشناسیم + تصاویر
صادقی اظهار داشت : نمای شمالی دارای دو اتاق در دو طرف به قرینه یکدیگر، دو راهروری کوچک، ایوان‌هایی در جلوی اتاق‌ها و مدخل اصلی که محل عبور و مرور بوده است.

کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان افزود : نمای اصلی این قسمت از آجر است و راهروهای اصلی با پلان مربع به وسیله فیلپوش‌ها به گنبد کم خیز منتهی می‌شود.

دروازه ارگ را بهتر بشناسیم + تصاویر
وی اظهار داشت : تزیینات کتیبه‌ای از عناصر جالب توجه نمای شمالی است که به شکل نیم دایره در بالای مدخل اصلی به خط نستعلیق زرد بر زمینه کاشی‌های لاجوردی نوشته شده است.

دروازه ارگ را بهتر بشناسیم + تصاویر
صادقی تصریح کرد : نمای جنوبی هم از حیث استفاده از تزیینات کاشی‌کاری پر کارتر و مفصل تر از نمای شمالی است و در تزئینات این نما کاشی‌های هفت رنگ و مناره‌های تزئینی زیبا به چشم می‌خورد.
 

گفتنی است ، بنای اصلی دروازه از آجر به ارتفاع بیش از ۷ متر ساخته شده است و یکی از شاهکار های این بنای تاریخی، سر در جالب توجهی است که در آن تصویر تاریخی نبرد رستم و دیو سپید به طرزی خیره کننده روی کاشی هفت رنگ منقوش است.

کتیبه‌ های این بنا از آثار سید محمد باقر طباطبایی سمنانی هنرمند مشهور سمنان در دوران قاجاریه است و درهای دروازه ارگ از چوب‌ های قطور با گل میخ‌ های آهنی تشکیل شده است.

دروازه ارگ سال ۱۳۵۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

دروازه ارگ را بهتر بشناسیم + تصاویر
انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.