كاروانسرای تاريخی عين‌الرشيد، واقع در پارك ملی كوير و به فاصله دو كيلومتری قصر بهرام قراردارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، پریسا صبوری کارشناس میراث فرهنگی شهرستان های گرمسار و آرادان در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : این كاروانسرا در گذر زمان آسيب‌های فراوانی ديده است به طوری كه اكثر سقف‌ها و پوشش‌های آن ريخته است.


وی با اشاره به این که کاروانسرای عین الرشید یکی از سه کاروانسرای منطقه سیاه کوه است افزود : مصالح به کار رفته در آن را سنگ برای پی ها و سکوها و آجر برای سقف ها و دیوارها تشکیل می دهد که با دقت فوق العاده در کنار هم چیده شده است.

کاروانسرای عين الرشيد را بهتر بشناسیم + تصاویر

صبوری اظهار داشت : در كنار اين كاروانسرا يك آب‌انبار فروريخته قراردارد و در تپه مجاور اين كاروانسرا چشمه عين الرشيد قراردارد كه آبشخور جانوران منطقه از قبيل بز و آهو است.
 
وی افزود : يک چشمه بزرگ که پراز آب شيرين است بين کاروانسرا و پست نگهبانی شکارگاه که آب آن از طريق جوبي که هنوز هم آثار آن باقی است به باغ درون حصار بنا ميرفته تا درختان و گل ها را سيراب کند.

کاروانسرای عين الرشيد را بهتر بشناسیم + تصاویر

صبوری با اشاره به این که کاروانسرا  و باغ آن امروز پوشيده از خارهای بيابانی است که به جای درختان و گياهان زيبای گذشته روييده اند اظهار داشت : بنای عين الرشيد از خارج 86 متر طول و حداکثر 47 متر عرض دارد و مشتمل بر دو حياط بزرگ است که حياط اصلی 51.5 متر طول و 47 متر عرض دارد و  معبر ورودی به حياط اصلی به شکل ايوانی به طول 9.7 و عرض 5.4 متر در جبهه جنوبي حياط اصلی بنا شده است.

کاروانسرای عين الرشيد را بهتر بشناسیم + تصاویر

پریسا صبوری کارشناس میراث فرهنگی شهرستان های گرمسار و آرادان  تصریح کرد : در دو طرف ايوان ورودی دو تالار وجود دارد که هريک پنج در به حياط دارند . ارتفاع هر دو تالار 5.20 متر است . در باريکه کناری هر دو تالار دو اتاق مستطيل شکل قرار دارد که اين اتاق به تالار ها راه ندارند و مخصوص خدمه بوده اند و نظير اين اتاق ها در جبهه جنوبی حياط نيز وجود دارد که به تالار های جنوبی راه دارند.

وی افزود : باردید از این مکان تاریخی می تواند خاطرات خوشی را برای همه رقم بزند.

کاروانسرای عين الرشيد را بهتر بشناسیم + تصاویر

انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.