گنبد جبلیه يکی از آثار تاريخی و ديدنی كرمان كه در نزدیکی كوههای مسجد صاحب‌الزمان وپردیسان جنگل قائم و از شیر شتر ساخته شده است.

گنبدی ساخته شده از شیر شتردر کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ روحی، معاون میراث فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بااشاره به اینکه در ساخت اين گنبد هشت ضلعي سنگي از شير شتر به عنوان مصالح استفاده شده است؛ گفت: اما تاريخ ساخت بنا معلوم نيست و در نوشته‌های تاريخی نيز به هدف از ساخت آن اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: گنبد جبليه در سال ۱۳۱۶ هجري شمسي به ثبت آثار ملي رسيد ودر سال 1383 پس از مرمت به گنبد جبلیه تبدیل شد.

روحی با بیان اینکه گنبد جبليه را گنبد گبری هم ناميده‌اند، خاطر نشان کرد: سقف این گنبد را از آجر ساخته‌اند و داخل گنبد ظاهرا دارای تزيينات گچبری بوده كه قسمت بالای آن ريخته و قسمت پايين بنا اگر تزييناتي هم داشته از بين رفته است.

وی با بیان اینکه از كتيبه‌های موجود در اين گنجينه ميیتوان به كتيبه مسجد آبدر اشكان رابر بافت اشاره كرد، یادآورشد: اين كتيبه يكي از قديمي ترين كتيبه‌های موجود در اين گنجينه است كه مربوط به بنای يادبود يك مسجد در ارتفاعات شمال شهر رابر واقع در شهرستان بافت است.

روحی گفت:در ميان سنگ قبرهای موجود در گنجينه جبليه سنگ قبر ميرزا آقاخان، پسر ميرزا احمد علي خان وزيری نويسنده تاريخ كرمان نيز به چشم می خورد.

وی افزود: در بين وقف نامه‌های سنگي موجود در گنجينه جبليه، كتيبه وقف آتشكده روستای قناتغستان نيز جالب توجه است.

روحی اظهار داشت: مردم کرمان عقیده دارند که این بنا که در ایام تاریخ توانسته سر بلند و استوار باقی بماند از مصالحی خاص ساخته شده که بسیار محکم و غیر قابل تخریب است.

کرمانیان می گویند که معمار این بنا که تماما از سنگ ساخته شده از مصالحی اسرار آمیز استفاده کرده که شامل شیر شتر، خاکستر و سفیده تخم مرغ بوده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.