یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: فروش نفت، طریقه پرداخت‌ها از اینستکس و شروط احتمالی آن مانند اف‌ای تی اف مشخص نیست.

اقدامات اروپا در چارچوب اینستکس همچنان در هاله ای از ابهام استابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس مسائل سیاسی ددر گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست مشترک دیروز (۷ تیر) ۴+۱ در وین، درمورد بازگشت شرایط ایران به قبل از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام خروجی خاصی نداشت و همه طرف‌ها برای یک گام مثبت اظهار امیدواری کردند.

وی ادامه داد: مواضع روسیه و چین در این نشست قابل توجه بود، چرا که این دو کشور بر مسئله فروش نفت ایران و عدم همراهی با تحریم‌های آمریکا تاکید داشتند، اما درباره اروپا تا کنون مطلب روشنی بدست نیامده است.


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه صرف نظر از ماهیت اینستکس که قابل نقد است، گفت: بسیاری از موارد مانند فروش نفت، پرداخت‌ها از اینستکس و شروط احتمالی آن مانند اف‌ای تی اف مشخص نیست، حتی بحث خرید غذا و دارو هم که مطرح شده محل پرداخت آن را تعیین نکرده اند.

ظهره وند افزود: اگر قرار است اروپایی‌ها در مسئله اینستکس با غذا و دارو شروع کنند، باید مشخص شود، این سازو کار تا این حد باقی می‌ماند، یا اینکه در مسائل دیگر هم از آن استفاده می‌شود؟

وی با اشاره به اظهار امیدواری هلگا اشمیت برای اولین تراکنش در سازوکار مالی اینستکس، تصریح کرد: اینگونه گفتار مقامات اروپایی بیشتر نمایشی بوده و اینکه یک اقدام عملی نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره درخواست روسیه برای پیوستن به اینستکس و آثار آن، گفت: ابهاماتی در این بحث وجود دارد، زیرا اگر منظور روسیه این بوده که وجه خرید نفت از ایران را به اروپا منتقل کند تا ان‌ها به ما غذا و دارو بدهند، به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا مراودات خود با روس‌ها را باید به طور مستقل انجام دهیم و اگر قرار است هر اتفاقی بین ما و روس‌ها رخ دهد، نباید به اینستکس ارتباط داشته باشد.

ظهره وند ادامه داد: پیوستن روسیه به اینستکس برای دور زدن تحریم‌ها می‌تواند یک اقدام مفید باشد، اما اگر قرار است اروپایی‌ها تعهدات خود در اینستکس را به دوش روسیه و چین بیاندازند بنظرم مثبت نیست و باعث توجیح تعهدات عمل نکرده آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات دو به دو ایران با روسیه و چین برای ایجاد کانال مالی، خاطر نشان کرد: این کار معقولی است، به طورکلی اگر راوابط دوجانبه خود را به گروه‌های دیگر پیوند بزنیم پیامد مثبتی ندارد، زیرا به مصلحت نیست که روابط خود با روسیه و چین را به اینستکس گره بزنیم از این جهت باید به دنبال ارتباط مستقل با چین و روسیه باشیم، چرا که اینستکس بیشتر ناظر به تعهدات اروپایی‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۸
در برابر زیاده خواهی های غربی ها باید ایستاد . اینستکس فقط اندکی از نیازهای ایران را جوابگوست. باید هم بتوان نفت صادر کرد معاملات تجاری را بخوبی انجام داد و هم سایر کشورهای غیر اروپایی هم بتوانند تجارت کنند.
البته میزان صادرات نفت هم مهم است. چراکه 100,000 بشکه و 1,000,000 بشکه هر دو صادرات اند ولی حجم آن مهم است.
آخرین اخبار