وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت طبق قانون وظیفه دارد بر مراکز شناسنامه دار و دارای پراونه مجاز نظارت کند و نظارت بر دستفروشی ها و عرضه کنندگان مواد غذایی در کنار خیابان به عهده صنوف، وزارت کشور و شهرداری ها است و ما نمی توانیم ورود کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت روز یکشنبه در حاشیه برنامه مانور سلامت نوروزی در جمع خبرنگاران با اشاره به دفاتر سلامت گفت: چهار ماه آینده این دفاتر در سراسر کشور راه اندازی می شوند، علاوه بر نیروهای بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی، در شهر تهران از ظرفیت بخش خصوصی و خرید خدمت نیروهای بهداشتی نیز استفاده و تلاش می کنیم تمام اماکن عمومی رستوران ها و اغذیه فروشی ها با همکاری اتحادیه های صنفی و با بهره‌گیری از تجهیزات جدید آزمایش در محل حداقل یکبار بازرسی شوند.

وی ادامه داد: انتظار ما از عرضه کنندگان مواد غذایی و اصناف این است که حداقل استانداردها را در سلامت مواد غذایی رعایت کنند، در صورتی که تخلف جدی باشد واحد متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

هاشمی گفت: سال گذشته بیش از نیم میلیون بازرسی در برنامه سلامت نوروز از اماکن عمومی انجام شد و به ویژه رستورانها و اغذیه فروشی ها تحت نظارت و بازرسی مداوم مأموران بهداشتی قرار گرفتند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ماموران بهداشتی در طرح سلامت نوروزی از 8 صبح تا 10 شب بر اماکن عمومی و اغذیه فروشی ها نظارت می کنند، انتظار همه مردم و خانواده‌ها این است که ارائه کنندگان و فروشندگان مواد غذایی و آشامیدنی امانتدار مردم باشند و انصاف را در عرضه مواد غذایی رعایت کنند.

وی افزود: بنا ما بر این است که در طول سال بر مراکز بهداشتی و عرضه موادغذایی نظارت کنیم و با آرامش و احتیاط به جای سخت گیری به سمت فرهنگ سازی حرکت کنیم البته امیدواریم شعبه ای برای مبارزه با تخلف های بهداشتی در مکراکز استان ها ایجاد شود و قوه قضاییه همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر دستفروش‌ها عرضه کننده موادغذایی گفت: وزارت بهداشت طبق قانون وظیفه دارد بر مراکز شناسنامه دار و دارای پراونه مجاز نظارت کند و نظارت بر دستفروشی ها و عرضه کنندگان مواد غذایی در کنار خیابان به عهده صنوف، وزارت کشور و شهرداری ها است و ما نمی توانیم ورود کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تقلبات در کشور ما زیاد است همان گونه که در غذا و آشامیدنی تقلب در همه دنیا وجود دارد در ایران نیز این مشکل هست اما باید به حداقل برسد، بخش مهمی از این تخلفات مربوط به ارائه مواد قاچاق و غیر قانونی است که دستگاه های مربوطه در این زمینه نظارت می کنند.

وی یادآور شد: سازمان های مختلفی در زمینه سلامت مواد غذایی فعالیت دارند از جمله سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و اصناف و مردم انتظار دارند همه این دستگاه‌های مسئول کارشان را به درستی انجام دهند تا سلامت مردم به خطر نیفتد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار