یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار مساحت مراتع استان که از این میزان70 درصد منابع طبیعی تجدید شونده هستند .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ حسن وحید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این که دام موجود در استان 2 برابر ظرفیت مراتع است ، گفت : نبود تعادل دام و ظرفیت مراتع را یکی از علت های تخریب عرصه های منابع طبیعی در استان بیان کرد .

وی بر تعادل دام و مرتع تاکید کرد و افزود : هم اکنون یک میلیون و 130 هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

حسن وحید با بیان این که تولید علوفه تنها 25 درصد ارزش کل مراتع را به خود اختصاص می دهد ، گفت : بیش از 75 درصد ارزش آن مربوط به فواید منابع و ارزش های زیست محیطی از قبیل حفاظت از منابع پایه آب و خاک، و جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره های آبده زیر زمینی و حفظ بیولوژیکی است.

وی وضعیت مراتع استان را از لحاظ چگونگی منابع پایه و وضعیت کمی و کیفی پوشش گیاهی و تولید علوفه، مراتع به صورت خوب، متوسط و فقیر عنوان و اظهار کرد : 7درصد مساحت کل مراتع استان با مقدار تولید علوفه خشک قابل برداشت آن 120 کیلوگرم در هکتار شامل مراتع خوب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین بیان کرد : 44 درصد مساحت استان با مقدار تولید علوفه خشک قابل برداشت آن 90 کیلوگرم در هکتار مراتع متوسط و 49 درصد نیز با 75 کیلوگرم برداشت علوفه خشک در هکتار مراتع فقیر است.

وی تولید علوفه خشک قابل برداشت مجاز سالیانه در استان خراسان شمالی به طور متوسط بیش از 120 هزار تن عنوان کرد.

وی گفت : گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

گفتنی است : تاکنون بیش از 29 هزار خانوار بهره‌ بردار روستایی و عشایری در عرصه های ممیزی شده در شناسایی شدند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.