مؤسسه انگلیسی وسل ولیو اعلام کردکه ایران صادرات نفت به بازار اروپا را افزایش داده است و محموله‎های خود را به کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، یونان و اسپانیا می‎فروشد.

افزایش خیره کننده صادرات نفت ایران به بازار قاره سبز به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری پلاتس، مؤسسه وسل ولیو اعلام کرد: در پی پایان تحریمها، بازیگران جدیدی به بازارهای جهانی نفت خام اضافه شده اند.

برآورد می شود که در سال ٢٠١٦ میلادی ایران در مجموع ٢١ محموله به فرانسه صادر کرده باشد و هر یک از کشورهای ایتالیا، یونان و اسپانیا به ترتیب ١٥، ١٤ و ١٣ محموله نفت از ایران دریافت کرده باشند.

در سال ٢٠١٢ میلادی اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را ممنوع و همچنین محموله های نفتی ایران را بدون توجه به مقصد آنها، از بیمه حمایت و غرامت محروم کرد؛ این تحریمها در ژانویه سال ٢٠١٦ میلادی لغو شدند.

پیش از تحریمها، نفتکشهای محدودی می توانستند به انتقال نفت ایران بپردازند. هند اجازه می داد نفتکشهای ایرانی با استفاده از بیمه داخلی، محمولههای نفتی را به این کشور منتقل کنند.

چین برای واردات نفت از ایران از نفتکشهای چینی استفاده می کرد. ژاپن برای محموله های نفتی ایران، بیمه دولتی ارائه می کرد؛ کره جنوبی و تایوان نیز محموله های نفت ایران را در قالب قراردادهای  CFRهزینه و کرایه حمل تا مقصد خریداری می کردند.

وسل ولیو اعلام کرد: اکنون مجموع شرکتهای کشتیرانی که نفت خام ایران را حمل می کنند، تغییری خیرهکننده داشته است و شرکتهای یونانی و بلژیکی را شامل میشود.

در گزارش این مؤسسه آمده است: ورود شرکت های یونانی سبب شده است نقش نفتکشهای سوئزمکس عازم از ایران در سال ٢٠١٦ میلادی به ٨١ مورد برسد، در حالی که این رقم در سال ٢٠١٥ میلادی تنها ١٥ مورد بود.

طبق اعلام منابع تجاری، در ماه گذشته میلادی، تو محموله نفت خام سبک و سنگین ایران با دو نفتکش غول‌پیکر با نامهای هیوج و اسنو در بندر روتردام هلند به شرکت شل تحویل داده شدند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار