مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رسیدن ارزش صادرات کشور به 20 میلیارد دلار خبر داد.

ارزش صادرات صنعت پتروشیمی به 20 میلیارد دلار خواهد رسیدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، فرناز علوی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی که امروز (شنبه) در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد،  اظهار داشت :ارزش صادرات صنعت پتروشیمی در سال 94،  14 میلیارد دلار بوده که با بهره برداری از طرح های اقتصاد مقاومتی در این حوزه این میزان به 16.5 میلیون دلار خواهد رسید.
 
وی ادامه داد :اگر هر 13 طرح پتروشیمی اولويت دار اقتصاد مقاومتی در حد ظرفیت فعالیت کنند، ارزش صادرات کشور به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.
 

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در اقتصاد جامعه تاثیر بسیار گسترده ای دارد افزود: در راستا اجرای منویات مقام معظم رهبری و اجرای مصوبه هیات وزیران 13 طرح از پروژه های صنعتو پتروشیمی به عنوان طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی معرفی شدند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اجرای این سیاست ها چند محور را به عنوان محور اصلی اقتصاد مقاومتی و با رویکرد های تحقیقات کاربردی و حل مشکلات پیش روی صنعت، کمک به توسعه قابلیت ها، ظرفیت های داخلی و استفاده از بهینه از ظرفیت ها موجود برای عرصه های رقابتی از جمله اهداف در نظر گرفته شده برای اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است.

علوی با بیان اینکه محصولات متنوع تولید شده در صنعت پتروشیمی در وجوه مختلف زندگی مردم تاثیرگذار است، افزود: از این رو می توان انتظار داشت تا با بهره برداری از 13 طرح مذکور کیفیت زندگی مردم و مسائل مربوط به اشتغال مرتفع گردد.

وی در تشریح 13 طرح اولویوت دار اقتصاد مقاومتی گفت: طرح پلی اتیلن غرب، ماهشهر و عسلویه از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی بوده اند که از این 13 طرح ، 5 طرح در لرستان، ارومیه، مهاباد، شهدای مرودشت و فاز دوم پتروشیمی کارون افتتاح رسمی شده اند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: 4 طرح طرح دیگر نیز به نام های مروارید ، فاز دوم کاویان، تخت جمشید، پتروشیمی عسلویه و انتخاب در آستانه راه اندازی هستند.

علوی افزود: طرح های پتروشیمی کردستان با پیشرفت 98.9 درصد، پتروشیمی پردیس با پیشرفت 96.4 درصد که واحد آمونیاک آن تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی هستند.

وی بیان داشت: همچنین شرکت پتروشیمی متانول کاوه به عنوان بزرگترین شرکت متانول جهان در اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، تکمیل خط لوله اتیلن غرب کشور که قسمت عمده آن تکمیل و ایستگاه تقویت فشار سنندج آن در حال راه اندازی است؛ این طرح نیست از دیگر 13 طرح اقتصاد مقاومتی است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ارزش فروش داخلی با راه اندازی کامل 13 طرح مذکور با رشد 25 درصدی مواجه خواهد شد و از 5.7 درصد در سال 94 به 7.1 میلیارد دلار خواهد رسید.

علوی درباره رشد ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی نیز گفت: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی از 55.7 درصد در سال 94 به حدود 62.5 میلیون خواهد رسید.

وی بیان داشت: میزان تولید صنعت از 46.4 تن تولید در سال 94 با بهره برداری از 13 طرح فوق تا پایان سال جاری به 50.1 تن خواهد رسید.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: میزان فروش داخلی هم از 6.5 به 7میلیون تن خواهد رسید.

علوی همچنین درباره میزان صادرات صنعت پتروشیمی بیان داشت: میزان صادرات صنعت پتروشیمی از 18.8 میلیون تن به 20میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در راستا استفاده از توامندی داخلی و رهایی از وابستگی های خارجی تفاهم نامه هایی را با 4 دانشگاه بزرگ کشور اجرا کرده ایم افزود: برای اولین بار در کشور فناوری تبدیل متانول به پروپیلن را به دست آورده و در حال حاضر مراحل تجاری سازی آن را انجام می دهیم.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیچیدگی های موجود در بخش تأمین مالی گفت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جذب سرمایه گذاران خارجی نیازمند ارائه ضمانت داخلی به سرمایه گذاران می باشد، همچنین محدودیت قانونی برای حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دیگر مشکلات موجود در این بخش است.

علوی در پایان گفت: بعد از برجام محدودیت های موجود در سرمایه گذاری خارجی برطرف شد به گونه ای که پیش از برجام کشورهای بین المللی حتی آسیایی و اروپایی نیز حاضر به هیچگونه مذاکره ای نبوده اند اما پس از برجام با مراجعات بسیار مختلفی مواجه شده ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار