رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی 13 تا 15 اسفند ماه در کاشان برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی اخباری در نشست خبری با خبرنگاران از برگزاری کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی در روزهای 13، 14 و 15 اسفندماه خبر داد و اظهار کرد: این همایش فرصتی است تا در کنار بازشناسی جایگاه ادبی محتشم کاشانی، به بررسی اوضاع اجتماعی و فرهنگی کاشان، در سده دهم و نیز بازآفرینی هنرهای آئینی ایرانی پرداخته شود.

وی با اشاره به همکاری نهادهای علمی کشور در برگزاری این کنگره افزود: دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه‌های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، همدان در برگزاری این همایش همکاری دارند.

رئیس دانشگاه آزاد کاشان با بیان اینکه سخنرانان همایش همگی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی هستند، تصریح کرد: سخنرانان طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده هر یک پیرامون مباحث مختلف بحث می‌کنند.

وی ادامه داد: بررسی زندگی، اندیشه و آثار محتشم، اوضاع فرهنگی اجتماعی کاشان در دوره محتشم، کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی، هنرهای آئینی و مردم‌شناسی ازجمله محورهای اصلی نشست‌های تخصصی همایش بین‌المللی محتشم کاشانی در روز شنبه، 14 اسفندماه است.

اخباری با شاره به درگیر شدن تمام شهر برای اجرای این کنگره اذعان کرد: طراحی تندیس و نام‌گذاری میدان از جمله آثار ماندگار این کنگره است.

 محتشم کاشانی شاعر پارسی‌گوی سده دهم هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه‌طهماسب یکم صفوی و از مهم‌ترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است.

ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» معروف‌ترین مرثیه برای کشتگان واقعه کربلا در ادبیات فارسی است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.