مراقب مسمومیت با شوینده‌ها در خانه تکانی در آستانه ایام نوروز باشیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رضا محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نسبت به افزایش میزان مسمومیت با شوینده‌ها در فصل خانه تکانی منازل در آستانه عید نوروز هشدار داد.
 
وی گفت: همه ساله در آستانه عید نوروز و شروع فصل خانه تکانی منازل میزان بروز مسمومیت با شوینده‌ها خصوصاً در کودکان به شدت افزایش می‌یابد که خانواده‌ها باید در این زمینه مطلع و هوشیار باشند.
 
محمدی توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز این گونه مسمومیت‌ها، هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد.
 
وی نسبت به اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک با فرآورده‌های سفید کننده نیز هشدار داد و اضافه کرد: بخار و گاز ناشی از این اختلات بسیار سمی و خفه کننده است.
 
محمدی ادامه داد: هنگام مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله باز کن در محیط‌ های در بسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در آن مکان توقف نکنید زیرا گازهای تولید شده در محیط بدون تهویه مناسب، خفه کننده و سمی می‌باشد.
 
وی توصیه کرد: ضمن استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت کننده مانند ماسک، دستکش بلند، کفش نفوذ ناپذیر، لباس آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سفید کننده یک ترکیب بسیار خورنده و اکسید کننده است افزود: این مواد می‌تواند به پوست، چشم‌ها و مجاری تنفسی آسیب برساند و تماس آن با پوست ایجاد قرمزی، درد و سوزش می کند و با تحریک مخاط تنفسی سبب ایجاد سرفه و گلودرد می‌گردد.
 
محمدی همچنین توصیه کرد: از اختلاط سفیدکننده با برخی مواد شیمیایی و سایر شوینده‌های خانگی به دلیل خطرناک بودن خودداری شود.
 
وی اظهار داشت: دور نگه داشتن سفیدکننده‌ها از دسترس کودکان و بستن محکم در ظرف سفید کننده بعد از هر بار استفاده، و نگهداری آن در محل خنک و دور از تابش نور خورشید از دیگر نکات حائز اهیمت در استفاده از مواد شوینده است.
 
محمدی تأکید کرد: قبل از استفاده از این گونه مواد، اشخاص مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و ناراحتی‌های تنفسی از محل دور شوند.
 
وی گفت: در صورت ورود سفیدکننده به چشم‌ها به مدت ۱۵ دقیقه چشم‌ها را زیر آب سرد شستشو داده و فوراً به پزشک مراجعه کنید.
 
محمدی یادآور شد: در صورت بلع سفید کننده، از القای استفراغ خودداری و مصدوم را فوراً به اورژانس منتقل نمایید.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.