کارشناس مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سالانه هر فرد در ایران به طور میانگین حدود 350 قلم انواع دارو مصرف می‎کند.

هر ایرانی سالانه 350 قلم دارو مصرف می‎کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید حنیفه اظهار کرد: اصلاح فرهنگ مصرف دارو از اهداف اقتصاد مقاومتی است که توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی افزود: در ایران به نحوه مصرف دارو کمتر توجه می‌‏شود؛ در حالی که بر اساس روایات و احادیث ،دوا از طعام مهمتر است چون در سلامت انسان تأثیر بسزایی دارد.

 حنیفه گفت: ایران در جمع 20 کشور نخست جهان از نظر میزان مصرف دارو قرار دارد و طبق آمارهای ارائه شده، مصرف دارو در ایران سه برابر میانگین جهانی است که این رویه نامناسب، هزینههای زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.

کارشناس مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان مثال‌هایی به تشریح فرهنگهای ناصحیح رایج در زمینه مصرف دارو در ایران پرداخت.

وی افزود: خود درمانی یکی از مشکلاتی است که سلامت انسان را به خطر میاندازد زیرا از هر پنج ایرانی، دو بیمار خود درمانی میکنند در حالی که این موضوع در اسلام بسیار نکوهیده است.

این مسئول، تهیه دارو از منابع نامعتبر و تهیه داروی نامعتبر را از دیگر آسیبهای این حوزه برشمرد و افزود: باید در هنگام تهیه دارو همانند خرید دیگر خوراکیها به مشخصههای آن توجه داشت و برچسب سلامت آن را بررسی کرد.

وی با تأکید بر اینکه مصرف‌کنندگان دارو باید مشخصه‌ها و کد حک شده بر روی برچسب سلامت دارو را به سامانه 20008822 پیامک کنند تا از اصالت دارو آگاه و مطمئن شوند، افزود: دارو را نباید از هر مکانی از جمله باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و عطاری‌ها تهیه کرد و تنها مرجع تحویل دارو به بیماران داروخانهها هستند.

دکتر حنیفه تصریح کرد: تیمهای بازرسی دانشگاه، مواردی از عرضه و توزیع دارو در مکانهای غیرمجاز کشف کردند که بیشتر این داروها به صورت قاچاق به کشور وارد شده‌‌اند و متقاضیان پس از مصرف آن، دچار عارضههای جبران‌ناپذیر شدند.

این کارشناس با اشاره به این موضوع که بهترین دارو برای درمان بیماری، تجویز غذای مناسب است ولی در کشور به این مولفه توجه چندانی نمی‏‌شود، ادامه داد: بیشتر بیماران با وجود صرف وقت و هزینه بالا برای دریافت نسخه، به توصیههای پزشکی بیتوجهی میکنند.

کارشناس مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه، میزان مصرف داروی تزریقی در ایران را چهار برابر جهان دانست و افزود: برخی بر این باورند تنها در صورت استفاده از داروهای تزریقی بیماری آنها رفع میشود.

دکتر حنیفه اعلام کرد: میزان مصرف آنتیبوتیک‌‏ها در ایران پنج برابر جهان است؛ در حالی که بیشتر بیماریها ویروسی هستند و نیازی به مصرف آنتیبیوتیک برای درمان نیست.

وی از مراجعهکنندگان به مطبهای پزشکی خواست که داروهایی مصرفی خود را به پزشک نشان دهند تا با این شیوه به پزشک در تجویز دارو کمک کرده و پزشک در صورت نیاز دستورات لازم را برای ضرورت قطع مصرف دارو یا ادامه مصرف آن بدهد.

انتهای پیام/ ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.