نقش وسایل نقلیه فرسوده در افزایش شدت آلایندگی شهر تهران بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه حمل و نقل عمومی در شهری به بزرگی تهران می‌تواند نقش بسزایی در ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر ایفا کند.

در شهر تهران برخلاف بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده مردم از خودروی شخصی به مراتب بیشتر است و کافیست در شهر چرخی بزنیم، آن گاه تردد بیشمار خوردوهای تک سرنشین را می‌بینیم که همین امر موجب افزایش بار ترافیکی و  شدت آلودگی هوای پایتخت می‌شود.

متأسفانه به تناسب جمعیت تهران ظرفیت برای حمل و نقل عمومی وجود ندارد، در این بین کمبود تعداد اتوبوس ها در شبکه اتوبوسرانی به عنوان یکی از مدل‌های حمل و نقلی عمومی بیش از هر زمانی به چشم می آید.

راه اندازی خطوط بی آرتی در سالیان گذشته یکی از اقدامات موثر اتوبوسرانی است اما ازدحام مسافران در ایستگاه های بی‌آرتی به خصوص در پیک زمانی مسافر نشان می دهد که اتوبوس های موجود پاسخگوی شهروندان نیست و مردم از کمبود اتوبوس گلایه دارند.

جعفرپور مديركل دفتر حمل و نقل عمومي و ترافيك شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در شهر تهران در مجموع 12 هزار اتوبوس فرسوده وجود دارد که از این تعداد 9 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده سنددار و اسقاط نشده‌اند و 8 هزار اتوبوس فرسوده در پارکینگ ها وجود دارد و 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فرسوده تهران بیمه شده‌اند، اما به دلیل فرسوده بودن هیچ‌گونه فعالیتی ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: تعداد اتوبوس های فرسوده که فعال هستند و در شهر از این دسته اتوبوس ها برای جابجایی مسافران استفاده می شود، 4 هزار و 500 دستگاه است که این مقدار بیش از 50 درصد اتوبوس های شهر تهران را شامل می شود.

بر اساس این گزارش؛ تردد 4 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فرسوده  در شهر نقش بسزایی در آلودگی هوا دارد و تنها راه خروج از این بحران، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص نوسازی اتوبوس های فرسوده است.

در مسیر نوسازی اتوبوس های شهر تهران بزرگ‌ترین مانع قیمت اتوبوس است، چرا که برای خرید یک دستگاه اتوبوس 2 کابین 800 میلیون تومان باید هزینه کرد.

مسئولان شهرداری بارها در مصاحبه های خود در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اعلام کردند که دولت سالی هزار دستگاه باید به شهرداری تحویل دهد و 6 سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل شهرداری‌ها نشده است.

در همین راستا خندان دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به خبرنگار ما در خصوص اظهارات شهرداری گفت: هیچگاه قرار به تحویل هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری نبوده است و شهرداری ها از طریق درآمدها باید ناوگان را توسعه دهند.

گفتنی است؛ حمایت از تولید داخلی و احداث خط تولید اتوبوس های شهری در داخل کشور می‌تواند در کاهش هزینه خرید تأثیر چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
باید بررسی کامل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
اتوبوس صفر چینی که داده بودند همون صفرش دود غلیظی میداد بدتر از اوراقی ها و بعد از مدتی به کل ترکیدند وآلودگی تهران هستند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
هر چی آلودگی تو این شهرهاست بیشترش برای همین ماشین های فرسوده دیزلی مثل کامیون و اتوبوس و مینی بوس و ... هست که با ی گاز ابری از آلودگی رو روانه فضا میکنن.
مسئولین لطفا هر چه زودتر برای اسقاط این دودکش های متحرک فکری کنن.
آخرین اخبار